Met koolhydraatarm brood wordt bedoeld: brood waar en verlaagd gehalte koolhydraten in zit. Officieel mag je pas zeggen dat het brood een verlaagd koolhydraatgehalte heeft als er tenminste 30% minder koolhydraten in zitten dan een vergelijkbaar broodsoort. Koolhydraatarm brood bevat dan ook gemiddeld tussen de 15-30 g koolhydraten per 100 g. Een gewoon brood bevat gemiddeld tussen de 40-50 g koolhydraten per 100 g. Proteïne brood bevat nog minder koolhydraten dan koolhydraatarm brood. Dit brood bevat vaak maar  8 gram koolhydraten per 100 gram.

Verschillen soorten koolhydraatarm brood

Het aantal kcal in een koolhydraatarm brood is meestal gelijk met het aantal kcal in een volkorenbrood. Dit komt doordat het meel van een koolhydraatarm brood vaak deels vervangen is door sojameel, dit heeft een hoger eiwitgehalte dan tarwemeel. Daarnaast bevat koolhydraatarm brood vaak extra ingrediënten zoals:  lijnzaad, zonnebloempitten, olie of margarine.

Tegenwoordig kun je ook koolhydraatarm brood kopen bij de supermarkt. Vraag dan altijd naar de ingrediënten lijsts en voedingswaarde. Wanneer het brood tussen de 15 – 30 g koolhydraten per 100 g heeft weet je dat het een geschikt koolhydraatarm brood is.

Het brood wat je krijgt bij de cursus is lastig met het brood van de bakker of supermarkt te vergelijken, omdat het een compleet nieuw product is. Tijdens het ontwikkelen van het brood heeft de fabrikant er rekening mee gehouden dat de ingrediënten hebben gebruikt die van nature hoog in eiwitten zijn en laag in koolhydraten. Ook hebben wij rekening gehouden met het verzadigingsgevoel dat het brood bij mensen opwekt. Door veel kauwen, veel vezels en producten hoog in eiwitten ontstaat er een gevoel van meer verzadiging bij mensen.

Voordelen van koolhydraatarm brood

  • Spijsvertering: Het brood bevat veel vezels, deze vezels stimuleren de darm met de vertering.
  • Verlaging bloedsuikerspiegel: Er zitten langzame koolhydraten in koolhydraatarm brood waardoor de bloedsuikerspiegel constant blijft.
  • Verzadigd gevoel: Door de grote hoeveelheid vezels ben je langer verzadigd en zul je minder snel honger hebben.

Ingrediënten van proteïne brood

Er is gekozen om sojameel en lijnzaad in het brood te verwerken omdat deze producten koolhydraatarm zijn vergeleken met volkorenmeel. In roggemeel zitten ook veel vezels waardoor het in het brood verwerkt is. Daarnaast geven de zonnebloempitten en sesamzaad een extra bitte en zitten ze vol met vezels en eiwitten. Tarwezemelen zijn aan het brood toegevoegd omdat ze heel veel vezels bevatten, namelijk 46,9 g per 100 g.

Bijna altijd zit er in koolhydraatarm brood gluten en kan dus niet gegeten worden bij coeliakie
Wil je zelf een koolhydraatarm brood bakken lees dan de blog over zelf koolhydraatarm brood bakken Of ben je opzoek naar een koolhydraatarm brood recepten lees dan koolhydraatarm brood recept (link)

Pin It on Pinterest