In deze blog leggen we je uit wat het verschil is tussen een koolhydraatarm dieet en een ketose dieet. Kun je afvallen met een ketogeen dieet? Wat is ketose? Moet je speciale ketose strips of ketose sticks gebruiken om te meten of je in ketose bent? En is ketose gevaarlijk?

Wat is een ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is geen nieuwe dieethype. Het is eigenlijk een hele oude methode in een nieuw jasje. Zo is het ketogeen dieet al 95 jaar geleden ontwikkeld om epilepsie bij kinderen te behandelen. En ook het Atkins dieet uit de jaren 70 maakte al gebruik van ketose. Vooral in Amerika zie je nu veel blogs en dieetboeken verschijnen over het ketogeen dieet, omdat je naast het afnemen van epileptische aanvallen ook ermee kilo’s kunt afvallen.

Hoe werkt het ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is dus niet een nieuw dieet, maar het ketogeen dieet past in de trend van het al populaire koolhydraatarme dieet.  Hoe werkt het ketogeen dieet? Normaal haalt je lichaam de energie uit koolhydraten zoals aardappelen, brood, rijst en pasta. Bij het ketogeen dieet eet je veel vetten en weinig koolhydraten. Als het lichaam weinig koolhydraten binnenkrijgt schakelt het over op de vetverbranding. Je lichaam breekt de vetten af tot zogenaamde ketonen dit proces wordt ketose genoemd. Bij het ketogeen dieet zijn dus niet de koolhydraten maar de ketonen de belangrijkste energiebron voor je lichaam.

Wat is ketose?

Je lichaam raakt in ketose als je per dag minder dan 50 gram koolhydraten eet. Minder koolhydraten eten betekent dat je dieet hoger wordt in eiwit en vetten.

Als je begint met dit dieet dan raken eerst de glycogeen-voorraden (energie reserves) in de lever en spieren uitgeput. Als je geen koolhydraten meer eet dan gaat je lichaam op zoek naar een alternatief. Hiervoor gaat het je opgeslagen vetten afbreken. Deze vetverbranding wordt ketose genoemd. Je lever vormt dan de zogenoemde ketonlichamen. Je lichaam gebruikt deze ketonlichamen dan als brandstof voor de hersenen.

Er zijn verschillende soorten ketonlichamen: aceton, aceton acetaat en hydroxybutyrate.

Na hoeveel dagen in ketose?

De meeste mensen raken pas na 48 uur in ketose. Ketose kan optreden in ongeveer 38 uur na het begin van vasten. De voordelen van het ketose proces zoals je fitter gaan voelen begint pas na 4 dagen.

Is ketose gevaarlijk?

Een ketogeen dieet is geen volwaardige voeding. Daarom moet je dagelijks een multivitamine supplement slikken. Een probleem is dat wanneer je minder dan 50 gram koolhydraten per dag gaat eten in je lichaam je cortisol stijgt.  Een stijging van cortisol kan leiden tot slecht slapen. En een slechte nachtrust kan weer het afvallen belemmeren. Andere symptomen bij ketose kunnen zijn: misselijkheid (soms zelfs overgeven), een duizelig gevoel (door een te laag suikergehalte in je bloed) en veel mensen hebben darmproblemen tijdens het dieet. Ze kunnen moeilijk poepen door een tekort aan vezels. Dus ketose is niet gevaarlijk alleen bij diabetespatiënten kan ketoacidose optreden.

Belangrijke informatie voor diabeten over ketose

Ketose is gevaarlijk als je diabeet bent en zonder overleg met je behandelend arts gaat starten. Tijdens dit dieet wordt je koolhydraatinname verlaagd door o.a het weglaten van tarwekoeken en andere meelproducten die doorgaans veel gegeten worden. Je eet dus minder koolhydraten dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden volgens het Voedingscentrum. Daarom wordt bij diabetespatiënten standaard nog veel medicatie gegeven om alle koolhydraten goed in je lichaam op te nemen. Deze medicijnen (insuline) zorgen ervoor dat je veel brood, pasta en koekjes kunt blijven eten ondanks dat je alvleesklier niet meer goed werkt. Als je nog steeds veel medicijnen neemt maar geen koolhydraten eet dan kunnen de medicijnen niet hun werk doen. Door de verkeerde verhouding tussen de hoeveelheid glucose en insuline in het bloed ontstaat er ketoacidose.  Je kunt hierdoor in coma raken en je lichaam droogt uit en verzuurt.

Ga dus nooit op eigen houtje de koolhydraatinname verlagen maar overleg altijd eerst met een diabetesverpleegkundige. Zij heeft een betere kijk op jouw persoonlijke situatie.

Schema ketogeen dieet

Minder dan 50 gram koolhydraten per dag betekent dat je geen fruit mag eten geen zoete groenten zoals wortels, geen wraps, rijst, pasta, brood en dus ook geen pistoletje of stukje stokbrood meer bij de soep. En uiteraard geen snoepjes en koekjes maar daarvoor in de plaats worden er veel taarten gebakken op basis van amandelmeel, zoetstof en slagroom. Niet slecht toch?

Je eet vooral veel vette voeding. Je dagmenu bestaat bij dieet uit:

  • Veel dierlijke vetten zoals biefstuk, worstjes, salami, karbonade, rookworst, hamburgers en ja zelfs frikandellen mogen bij dit dieet
  • Volle kwark of yoghurt (vaak weer verrijkt met extra vet in de vorm van mascarpone)
  • Voeding op basis van mayonaise zoals eiersalade
  • Olijfolie en roomboter
  • Recepten met veel slagroom, mascarpone of creme fraise.
  • Recepten met veel kaas, brie en spekblokjes

Wat mag je eten bij ketogeen dieet?

Naast bovenstaand ketogeen dieet schema mag je nog meer eten:

Tussendoor eet je producten met minder dan 1 gram koolhydraten per portie. Je mag tussendoor:

  • Ei (gebakken of gekookt)
  • Haring
  • Zalm
  • Paling
  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Knabbelspek
  • Bacon
  • Olijven
  • Kaasblokjes (48 +)
  • Hazelnoten
  • Macadamianoten
  • Paranoten
  • Pinda’s
  • Walnoten
  • Avocado
  • Leverworst
  • Garnalen
  • Geklopte slagroom met zoetstof
  • Knakworsten

Welke groenten mag je niet bij ketogeen dieet:

Alle bladgroenten mogen en uiteraard ook komkommer gezien dit voor 99% uit water bestaat. Maar welke groenten mag je absoluut niet:

Zoete aardappel

Artisjok

Doperwten

Kidney bonen

Knolselderij

Linzen

Maïs

Pompoen

Rode biet

Sojabonen

Spruiten

Sugar Snaps

Witte bonen

Wortels

Ketose strips

Je kunt meten of je in ketose bent met speciale ketose strips of ketosticks. Wij begeleiden al meer dan 10 jaar mensen die het ketose dieet Hippro volgen. Je eet bij Hippro afgemeten porties en je bent er daarom zeker van dat je nooit meer dan 50 gram koolhydraten per dag eet. Onze ervaring met cliënten die deze strips gebruikten is dat ze niet betrouwbaar waren. Regelmatig hadden we cliënten aan de telefoon die wel 2 kilo in de week afvielen maar de ketose stick gaf aan dat ze niet in ketose waren. Wil je weten of je in ketose bent dan raden wij aan om een paar dagen exact bij te houden hoeveel koolhydraten je eet. Eet je niet meer dan tussen de 20 en 50 gram koolhydraten per dag? Dan doe je het goed. En is je lichaam dus in ketose.

Voor wie is een ketose dieet geschikt?

Wij vinden het ketogeen een vrij rigoureus dieet en raden dit alleen aan als je obesitas hebt. Je hebt obesitas bij een BMI van 30 of hoger, dus stel je bent 1,70 cm dan weeg je 86,7 kilo (1.70 x 1.70 x 30 = 86,7)

Dus stel je weegt 86 kilo of meer dan is het overwegen waard om een snelle opstart met het afvallen te maken door het volgen van een dieet waarbij je lichaam in ketose is.

Starten met ketogeen dieet

Wil je op een makkelijke manier kennismaken met het ketogeen dieet? Dan kun je het Hippro pakket hier bestellen.  Je ontvangt dan een compleet menu waarbij je alleen zelf de groenten nog moet kopen via een boodschappenlijstje. Bij het Hippro dieet ben je altijd in ketose omdat de dagmenu’s niet meer dan 50 gram koolhydraten per dag zijn.  Het voordeel is dat je minder slechte vetten eet zoals mascarpone en slagroom. Je kunt dit dieet ook onder begeleiding van een diëtist volgen.

Pin It on Pinterest