8 uur slaap per dag

Je minder moe voelen begint bij goed slapen. Probeer elke dag 8 uur te slapen. Vooral als je in wisseldiensten werkt, schiet dit er wel eens bij in. Kijk dan hoe het in je schema past om toch een paar uurtjes te ‘luieren’. Je slaapritme raakt ook verstoord als je de dag niet goed hebt afgesloten. Leer je ballast van de dag voordat je gaat slapen los te laten. Je kunt er de komende nacht toch niets meer aan veranderen. Juist een goede nachtrust leert je de volgende dag weer helder naar het probleem te kijken.

Vind je oorzaak

Vaak is het lastig om één oorzaak te noemen waarom je jezelf de dag door sleept. Schrijf eens op hoe je de uren besteed als je niet slaapt. Wat geeft je energie en wat kost je energie. Uitgaande dat het werk je 8 uur energie kost, blijven er nog 8 uren over vrij te besteden. Heb je je dag vooral gevuld met energievreters denk dan niet:

“Zo gaat het nu eenmaal”. Maar waarom doe je jezelf dit aan? Durf patronen te doorbreken. Je moet ook eens kunnen ONTmoeten.

Heb je concrete problemen waar je op dit moment tegenop ziet? Begin dan stap voor stap hier helderheid in te creëren door het met een goede vriend of coach te delen. Het is soms heel lastig om je problemen te delen. Niemand hangt immers graag zijn vuile was buiten. Daarom kan het helpen om een coach in te schakelen. Met iemand die niet uit je kennissenkring komt is het soms fijner je zorgen te delen. Door aan een coach alleen al uit te spreken en te erkennen dat je bijvoorbeeld een relatieprobleem hebt zul je al veel meer rust in je hoofd krijgen.

Gezond, blij en productief blijven

Het aantal mensen met burn-out klachten neemt toe. Wat is hier aan de hand? We leven in een maatschappij die drukker en drukker wordt. Hoewel we steeds ouder en gezonder worden moet alles sneller en sneller. We leven in een tijd waar alles maakbaar is. Blijkbaar hebben we moeite om daar mee om te gaan. Het lijkt wel of ons brein het bijna niet meer aan kan. Misschien ben je wel zo moe door mentale uitputting. Je batterij is op en er komt eigenlijk niets meer uit je handen. Op het werk, maar ook thuis lukt het je maar niet om de ramen een keer te gaan lappen. Stap 1 is dan voor jou om op je werk met een vertrouwenspersoon te praten. Zo voorkom je dat je thuis komt te zitten met burn-out klachten.

Hoe sociaal ben jij?

Relaties met vrienden en familie onderhouden zijn op zich de gewone dingen van het leven. Maar leuke dingen vragen ook tijd en energie. Hierbij is het een kwestie van balans. Ben je echt oververmoeid? Dan heb je vaak de neiging om alleen thuis te blijven zitten. Maar juist een etentje met vriendinnen kan je weer een oppepper geven.

Teveel feestjes en partijen kunnen je moe maken. Durf eens een keer nee te zeggen. Een keertje niet naar dat gezellige verjaardagsfeestje van je buurvrouw te gaan. Maar haar te appen: ‘Lieve Marian, het is even hartstikke druk hier, gefeliciteerd met je verjaardag en een plezierige dag nog.’  Dan heb je ineens zes uur over. De juiste beslissing nemen kan voor jou een energie opwekker zijn.

Welke rituelen maken je moe?

Las eens een telefoon stop in. Het is zo’n gewoonte geworden om continu even op Facebook, Instagram of whatsapp berichten te checken. Probeer een week lang om maximaal 5x per dag op je telefoon te kijken.

Ook z’n ritueel: je komt op je werk en gaat eerst gezellig met elkaar het weekend of de dag/avond ervoor bespreken voordat je echt kunt beginnen met werken. Dit kan veel ruis opleveren, want je werk blijft zo weer liggen. Ga tot 11.00 uur in stilte werken. Spreek met je collega’s af om al je belangrijke zaken als e-mail en afspraken weg te werken voordat je uitgebreid met elkaar gaat koffie drinken en lekker bijkletsen. Het is natuurlijk heel gezellig met collega’s onder elkaar, maar je mist zo de focus en hierdoor kun je je niet goed concentreren op je werk. Door tot 11.00 uur volledige focus te hebben op je werk krijg je sneller dingen gedaan en dit geeft je weer rust aan het einde van je werkdag.

Suiker en snacks zijn grote verleiders

De Snickers en Red bull reclames doen ons geloven dat suiker ons energie geeft. Snickers slogan is: stilt stevige trek. Trap hier niet meer in. Als je moe bent kun je moeilijker keuzes maken. Wie wil nou niet na een drukke werkdag zichzelf belonen met een Snickers, bakje chips, zak patat, M&M’s of een pak stroopwafels. Vooral als je moe bent heb je even het gevoel van: “Ik heb geen zin om gezond te eten”. En daar moet je je overheen zetten. Geen excuus. Gewoon alleen maar gezonde boodschappen in huis halen. De boodschappenlijstjes van onze weekmenu’s kunnen je houvast geven om gezond te blijven eten.

Voedingsstoffen tekort

Vermoeidheidsklachten kunnen ook een gevolg zijn van een tekort aan bepaalde vitaminen of mineralen. Je slikt misschien al wel een multivitaminen supplement om tekorten te voorkomen. Maar soms heb je nog specifieker een extra aanvulling nodig.

Als je bijvoorbeeld al een lange tijd geen vlees meer eet kun je een tekort aan vitamine B12 opbouwen. Of als je veel bloed verliest als je ongesteld bent kun je een ijzertekort opbouwen. Je kan een ijzertekort herkennen aan als je snel vermoeid, een bleke huid hebt of snel buiten adem bent. De huisarts kan voor je testen of er sprake is van bloedarmoede. Ook een tekort aan magnesium kan een gevoel van lusteloosheid geven.

Het is heel lastig om exact te bepalen of je een voedingstoffen tekort hebt. Het kan daarom lonen om eens een afspraak te maken met een orthomoleculair therapeut of diëtist voor een APK keuring van je lijf. Zij kunnen een voedingsstoffen analyse maken van jouw eetdagboek. Hiermee kun je beter bepalen of je tekorten oploopt met wat jij eet. Ook kun je dit zelf berekenen door gebruik te maken van de Eetmeter van het Voedingscentrum. Let wel dé wonderpil tegen vermoeidheid bestaat niet. Je hoeft niet afhankelijk te zijn van deze supplementen. Alleen maar supplementen nemen gaan je niet gelijk fit en energiek maken. Kijk dus altijd naar het totaalplaatje.

De paden op en de lanen in

De eerste zinnen van dit oude kinderliedje vind ik zo toepasselijk:

De paden op, de lanen in, vooruit met flinke pas

Met stralend oog en blijde zin

En goed gevulde tas

De Zonne lacht ons vrolijk toe

Ons groet der vooglenzang

En wij worden vast niet moe

Iedereen zal het ervaren een wandeling buiten geeft je energie. Daglicht en frisse lucht geeft je een boost en je vergeet automatisch dat je moe was voordat je aan de wandeling begon. Dus ook al voel je je nog zo moe, probeer toch naar buiten te gaan. Al is het maar een wandeling van 10 minuten naar de supermarkt. Het gaat je helpen om over je vermoeid te komen.

Ga mediteren

Aan mediteren kleeft nog een zweverig imago. Dat doen monniken in een gewaad. Maar een uur lang niets doen is niet voor de hardwerkende nuchtere Nederlander weggelegd. Ik ga je toch proberen middels deze blog uit je comfortzone te halen. Mediteren kan je namelijk zoveel innerlijke rust gaan geven. Alleen mediteren moet je leren. Je moet letterlijk leren jezelf over te geven aan het niets doen.

Wist je dat je hersenen veel energie verbruiken? Wil je minder moe zijn dan kun je door regelmatig te mediteren lekker je hoofd leeg maken. Zo bespaar je veel energie!

Daarnaast houdt mediteren je emotioneel beter in balans. Probeer de gratis versie van de Meditation Moments app.

Wat geeft jou een energie boost als je moe bent? Deel je tips met ons en anderen die meelezen.

 

Pin It on Pinterest