Een ketogeen dieet is al een eeuwenoude methode om af te vallen. In deze blog geven we uitleg over wat het inhoudt, wanneer je in ketose raakt, of het ook daadwerkelijk helpt om af te vallen, de voor- en nadelen en wat je wel en niet mag eten tijdens een ketogeen dieet.

Wat is het?

Normaal gesproken haalt je lichaam energie uit koolhydraten die we via onze voeding binnenkrijgen. Koolhydraten zijn de primaire brandstof voor ons lichaam. Wanneer je lichaam niet voldoende koolhydraten binnen krijgt, gaat het opzoek naar een andere bron van energie.  Je lichaam schakelt over op de vetverbranding. Het zet je vet om in energie. Hierbij komen ketonen vrij. Dit proces wordt ketose genoemd. Je lichaam functioneert dan op de ketonen in  plaats van op koolhydraten.

Wanneer raak je in ketose?

Om in ketose te komen zal je dus zeer weinig koolhydraten moeten eten en veel vetten en eiwitten. Een ketogeen dieet bevat maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Het is dus verboden om pasta, brood, rijst en aardappelen te eten. Maar ook fruit past niet in een ketogeen dieet. Fruit bevat te veel koolhydraten, waardoor je niet in een ketose toestand zal raken.

Werkt het om af te vallen?

Een ketogeen dieet werkt zeker om af te vallen. Doordat je zeer weinig koolhydraten eet raakt je glycogeenvoorraad uitgeput. Dit is het opgeslagen glucose (koolhydraten) in je lever en in je spieren. Doordat deze voorraad uitgeput is schakelt je lichaam over op de vetverbranding. Al met al klinkt dit als muziek in de oren toch?

Voor- en nadelen ketose

Toch zijn er wel een aantal voor- en nadelen te benoemen bij een ketogeen dieet.

Voordelen
– verbranden van vet
– eiwitten besparen
– laag insulineniveau

Nadelen
– vermoeidheid
– hoofdpijn

– te kort aan voedingsstoffen

Wat eet je tijdens een ketogeen dieet?

Tijdens een ketogeen dieet eet je veel producten die rijk zijn aan vet en eiwit.  Je dagmenu bestaat vooral uit:

  • Veel dierlijke vetten door middel van vlees, ook bijvoorbeeld hamburgers en salami
  • Volle zuivel en eieren, ook gebakken
  • Recepten met vette kazen en room
  • Veel met vette kaas, brie en spekblokjes
  • Vette vis en noten

Wat mag je niet bij ketogeen dieet?

Om in ketose te blijven eet je zo min mogelijk koolhydraten, <50 gram per dag. Ook fruit en groente die rijk zijn aan koolhydraten laat je staan zoals;

  • zoete aardappel
  • artisjok
  • bonen
  • linzen
  • pompoen
  • rode biet
  • erwten
  • spruiten
  • wortels

Wanneer is je lichaam in ketose?

Je kunt meten of je in ketose bent met speciale ketose strips of ketosticks. Ook wij begeleiden mensen al meer dan 10 jaar met het ketose Hippro dieet. Uit ervaring blijkt wel dat die strips niet altijd 100% betrouwbaar zijn, doordat de mensen wel afvielen maar de stick aangaf dat ze niet in ketose zijn. Zo lang je een aantal dagen je strikt houdt aan 20-50 gram koolhydraten per dag weet je zeker dat je lichaam in ketose zit.

Wanneer kies je voor een ketogeen dieet?

Doordat het een vrij rigoureus dieet is raden wij dit alleen aan als je obesitas hebt. Je hebt obesitas als je een BMI van 30 of hoger hebt. Dit kun je makkelijk berekenen door de volgende formule: (gewicht in kilogram/ lengte in meter x lengte in meter) Dus een voorbeeld: BMI = (90 kg / 1.70 x 1.70) = 31.1

Je hebt een gezonde BMI als deze tussen de 18,5 en 25 is. Lees hier meer over het ketogeen dieet

Conclusie ketose

Je lichaam in ketose brengen door middel van een ketogeen dieet is een rigoureus dieet en zorgt ervoor dat je in korte tijd veel gewicht zal verliezen. Dit is alleen niet op langer termijn. Alleen als je daarna overschakelt op een koolhydraatarm dieet zal je het volhouden en zullen de kilo’s eraf blijven.

Pin It on Pinterest