Test zelf hoeveel koolhydraten per dag bij jou past binnen het keto dieet

Je wilt een keto dieet volgen. Hoeveel koolhydraten mag je per dag? Is een vraag die bij veel mensen leeft die bezig zijn met een keto dieet. Het antwoord hierop is lastig. Het is namelijk per persoon verschillend wat de maximale hoeveelheid koolhydraten per dag is tijdens het keto dieet. We kunnen echter wel een aantal richtlijnen geven.

In de praktijk hebben we gezien dat de ene persoon sneller in ketose komt dan een ander. Een goede start is om te starten met maximaal 50 g koolhydraten per dag. Vervolgens kan je testen (door middel van ketose-strips of door te checken hoeveel je afvalt) hoeveel gram koolhydraten bij jou past.

Uiteindelijk ben je zelf je beste testpersoon. En is het belangrijk om uit te vinden wat bij jou past. Val je met 50 g koolhydraten snel af, dan is dit goed voor jou. Vind je dat het té snel gaat dan kan je nog wat extra koolhydraten per dag toevoegen. Gaat het te langzaam, dan kan je de koolhydraatinname nog iets verder beperken.

Start rustig aan


Misschien is dit jou eerste keer dat je een keto dieet volgt. En heb je ook nog nooit op je koolhydraatinname gelet. Dan is het misschien verstandiger om rond de 70 gram koolhydraten per dag te starten. Je zal dan nog steeds snel gewicht verliezen en je lichaam kan iets beter wennen aan het overschakelen op de vetverbranding. Zo kom je geleidelijk aan in ketose.

Hoe weet je of je in ketose bent?

Je kan meten met een ketostick of je in ketose bent. Maar je kan het ook merken aan lichamelijke veranderingen.

  • Ruikende adem. Doordat er tijdens de ketose ook aceton wordt uitgescheiden via de adem. Merk je dat je een sterkere adem geur hebt tijdens de ketose.
  • Meer plassen en sterker ruikende urine

Uiteindelijk elk lichaam weer anders. Probeer dus zelf uit wat voor jou werkt. Zolang je vind dat je goed afvalt zit je goed. Maar mis jij bijvoorbeeld té erg een stuk fruit per dag. Kijk dan hoe het gaat als je deze wel toevoegt, je zal misschien iets minder snel afvallen, maar wel weer langer volhouden wat uiteindelijk tot meer gewichtsverlies zal lijden.

Sport je intensief dan zal je ook wat meer koolhydraten per dat kunnen eten, omdat je tijdens het sporten deze koolhydraten ook weer verbrandt.

Een verdeling qua macronutriënten tijdens het ketodieet kan er zoals de afbeelding hierboven uitzien.

5% koolhydraten
70% vetten
25% eiwitten

We willen nogmaals benadrukken dat er geen ‘vaste’ regels zijn. Je moet zelf aanvoelen wat voor jou goed werkt en haalbaar is. Echter om goed in de vetverbranding te blijven moet je er wel op letten dat je niet te hoog in koolhydraten komt. Vaak is onder de 50 g goed voor afvallen.

Je kan bijvoorbeeld ook een periode van 4 weken zeer streng op de koolhydraten letten en vervolgens overstappen op 8 weken koolhydraatarm eten.

Moet je ook op calorieën letten tijdens het ketodieet?

Als je wilt afvallen is het aan te raden ook tijdens het ketodieet te letten op de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Omdat bij het ketodieet je dagmenu grotendeels bestaat uit vetten is het goed om te letten of dit gezonde of ongezonde vetten zijn. Met een dag bestaande uit kaas en frikandellen zal je misschien wel in ketose zijn, maar ben je nog niet gezond bezig.

Ook als je teveel vet eet, zal je lichaam dit uiteindelijk weer opslaan als lichaamsvet.

Wat vinden de Foodsisters?

Je kan prima zo nu en dan een periode ketogeen eten. Echter hebben we wel gemerkt dat het op de langer termijn heel lastig is om met een keto dieet voldoende gevarieerd te eten zodat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook maakt de beperking qua voedingskeuze (alleen producten met heel weinig koolhydraten) het keto dieet lastig om lange tijd vol te houden. Maar een korte periode kan prima. Ook diëtisten zien steeds meer de voordelen van het keto dieet. https://www.nieuwsvoordietisten.nl/groeiende-interesse-voor-ketogeen-dieet-bij-obesitas-en-diabetes/

Wil je verder lezen over het keto dieet? wat is het ketogeen dieet

Op deze blog geven weer meer informatie over de vetverbrandingsfase ofwel ‘ketose’ waarin je komt als je een keto dieet volgt.

Pin It on Pinterest