Afvallen… een eeuwige strijd voor sommige mensen. De meeste mensen slaken al een diepe zucht door alleen maar het woord ‘afvallen’ uit te spreken. Waarom is het zo moeilijk? Of kan het misschien ook makkelijk zijn? Hieronder volgen een hebben wij een handig eetschema afvallen voor je gemaakt en geven we handige tips.

Waarom is het zo moeilijk om af te vallen?

Minder eten. Het klinkt heel makkelijk. Maar zo makkelijk is het helaas vaak niet. Toch weten we allemaal dat een kop thee gezonder is dan cola en je beter een stuk fruit kunt pakken in plaats van een punt taart. Maar waarom is het dan zo verrekte lastig om af te vallen? Vaak is dit omdat we te gewend zijn aan onze gewoontes en het moeilijk vinden om daar een omslag in te maken. In Nederland zijn we gewend om te ontbijten en lunchen met brood, eten we aardappelen bij het avondeten en eten we over het algemeen vrij weinig groente. Dit zijn een heleboel koolhydraten die we niet in die hoeveelheden nodig hebben. Niet alleen onze gewoontes maken het lastig om af te vallen, maar ook andere factoren kunnen een rol spelen, zoals stress en emoties. (link: lees hier meer over waarom afvallen niet lukt) Om af te vallen is het mogelijk een eetschema aan te houden. Wij geven in deze blog een voorbeeld van een eetschema om af te vallen.

Dé oplossing: een eetschema waarmee je gaat afvallen

Een koolhydraatarm dieet, of beter gezegd, een koolhydraatarme leefstijl, gaat je helpen met het verliezen van kilo’s. Waarom? Hier zijn veel redenen voor te bedenken. De voornaamste reden is dat je lichaam over gaat op de vetverbranding. Dit komt omdat je suikervoorraden in het lichaam op een gegeven moment op zijn als je een tijd minder koolhydraten eet. Gezien je lichaam wel energie nodig heeft, gaat het opzoek naar een andere bron. Het gaat dan automatisch je vetreserves aanspreken. Om een koolhydraatarm dieet te volgen moet je tussen de 50-100 gram koolhydraten per dag eten.

Om je een handje op weg te helpen hebben we een voorbeeld eetschema voor afvallen opgesteld, wat is gebaseerd op een koolhydraatarme leefstijl.

Algemeen voorbeeld eetschema voor afvallen:

Ontbijt: Zuivel met een handje noten of een omelet met groente
Tussendoortje: Fruit of snackgroente
Lunch: Salade/ soep/ 2 vezelrijke crackers
Tussendoortje: Vetrijk tussendoortje of snoepgroente
Avondmaaltijd: Eiwitcomponent en/of vetcomponent met veel groente
Tussendoortje: Eiwitrijk tussendoortje of groente

Ontbijt: Eet tijdens je ontbijt een bakje volle kwark of Griekse yoghurt. Dit hoeft geen magere variant te zijn. Er is geen significant verschil tussen mensen die magere of volle kwark eten omtrent gewichtsverlies. Wanneer je kiest voor een volle variant zal je langer verzadigd zijn, wat je kan helpen de rest van de dag geen snaaimomenten te hebben. Voeg een handje noten toe voor de gezonde vetten en extra verzadiging. Of kies voor een omelet met 2 eieren en groente. Beide zijn eiwitrijke en verzadigde opties. Kijk hier voor meer koolhydraatarme ontbijt recepten

Tussendoortje: Eet als tussendoortje snackgroente of fruit. Beperk de inname van fruit tot maximaal 1 stuk per dag. Fruit bevat een stuk meer koolhydraten en calorieën dan groente. Groente kun je daarentegen onbeperkt eten en zit ook boordevol vitamines en mineralen. Ook kun je als tussendoortje kiezen voor bijvoorbeeld een klein handje noten om aan je gezonde vetten te komen. Of je kunt kiezen voor een eiwitrijk tussendoortje zoals bijvoorbeeld een gekookt ei.

Avondmaaltijd: Eet tijdens de avondmaaltijd voornamelijk veel groente, aangevuld met een stukje vlees, vis of kip. Je kunt bijvoorbeeld rijs vervangen door bloemkoolrijst, aardappelen door heel af en toe een zoete aardappel en pasta door courgettipasta. Zo kom je gemakkelijk aan je dosis groente per dag. kijk hier voor meer koolhydraatarme recepten.

Gratis eetschema voor afvallen

Wil je het jezelf makkelijk maken? Start dan met ons gratis weekmenu om af te vallen. Dit gratis weekmenu vind je hier: https://www.foodsisters.nl/gratiskoolhydraatarmweekmenu/

Luister naar je lichaam

Dit is slechts een globaal overzicht van hoe een eetschema voor afvallen eruit kan zien. Natuurlijk is dit wel per persoon verschillend. Zo zijn er verschillende factoren afhankelijk van hoeveel jouw dagelijkse inname zou moeten zijn zoals; geslacht, leeftijd, lengte, beweging etc. Het aller belangrijkste is dat je goed luistert naar je lichaam. Sport je bijvoorbeeld veel, dan is het wel van belang dat je voldoende energie binnen krijgt en kun je dus gerust een stukje extra fruit of extra zuivel nemen. Het is niet de bedoeling dat je je lichaam op rantsoen zet maar een eetschema voor jezelf hanteert wat voor jou werkt en goed is vol te houden.

Product keuze


Welke producten kun je dan het beste kiezen tijdens een koolhydraatarm dieet? Probeer zoveel mogelijk gevarieerd te eten. Hier zal je lijf zeker blij mee zijn. Zo zorg je ervoor dat je alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgt. Probeer daarnaast te kiezen voor zoveel mogelijk onbewerkte producten, deze bevatten de meeste voedingstoffen.

Eetschema afvallen

 Eiwitten Koolhydraten Vetten
Mager vlees Zoete aardappel Vette vis (zalm, makreel, haring)
Zuivel Quinoa Ongezouten noten
Eieren Zilvervliesrijst Avocado
Vis Volkoren producten Olijfolie
Hüttenkäse Groente
Peulvruchten Fruit
Paddenstoelen Peulvruchten
30 + kaas Havermout

Motivatie

De allerbelangrijkste factor waarom het afvallen wel of niet slaagt is je eigen motivatie. Hoe graag wil je het? Hoe ver ben je bereid te gaan? Kun je de knop omzetten? En nog belangrijk, kun je het behouden? Vaak lukt het men wel om kilo’s te verliezen, maar het behouden van het nieuwe gewicht is vaak de grootste strijd. Wij zien het daarom niet als een dieet, maar als een verandering van je leefstijl. Alleen als het een vast ritme en patroon wordt in je dagelijkse leven, kun je het je leven lang volhouden en zal je de kilo’s op langer termijn kwijt zijn.

 Als laatste nog wat tips die je zeker gaan helpen met afvallen:
1. Drink voldoende water
2. Eet voldoende vezels
3. Eet voldoende eiwitten
4. Vermijd snelle suikers
5. Gebruik onbewerkte producten
5. BEWEEG!

Conclusie: Eet gezonder en eet minder. Volg geen crashdieet maar probeer een eetschema voor afvallen te hanteren die voor jou op langer termijn werkt en goed vol te houden is. Alleen op die manier zullen je kilo’s verliezen en vervolgens eraf blijven. Als je deze tips aanhoudt ben je al een heel eind in de goede richting

Photo apple by Thomas Kelley en ipad by Jeff Sheldon on Unsplash

Pin It on Pinterest