Met deze tips ga je weer afvallen met het koolhydraatarme dieet

Als Foodsisters begeleiden we al meer dan 10 jaar mensen die willen afvallen met het koolhydraatarme dieet. Dagelijks krijgen we lieve berichten van mensen die kilo’s zijn afgevallen door hun leefstijl aan te passen en koolhydraatarm te gaan eten.  Maar geregeld krijgen we ook de vraag waarom het afvallen niet lukt. Een goede vraag. Waarom valt de ene persoon gemakkelijk 10 kilo af met het koolhydraatarme dieet en blijft bij een ander de weegschaal stil staan?

Er zijn een aantal tips die we voor je hebben, om weer resultaat te boeken. Ook is ons opgevallen dat een sommige het programma in 8 weken slank met de Foodsisters niet volgt, zoals in de weekmenu’s beschreven. Toch af toe smokkelt, fruit eet, de informatie in het boek niet doorleest of met een gezond gewicht ook nog verwacht vele kilo’s af te vallen. Dus stel je weegt 70 kilo en je wilt nog wat kilo’s kwijt, dan zal het gewichtsverlies langzamer gaan. In dat geval moet je rekenen op een gewichtsverlies van 1 á 2 kilo per maand in plaats van 1 kilo per week.

Wat er bijvoorbeeld gebeurt is dat iemand crackers of brood aan het menu toevoegt waardoor je soms te hoog in koolhydraten en te laat in eiwitten uitkomt. Toch meer fruit eet dan in de menu’s beschreven is. Of toch een paar keer per week een wijntje neemt. Of veel pecannoten of cashewnoten buiten het programma om eet. Voor overige mogelijk oorzaken die er voor kunnen zorgen dat je niet afvalt hebben we wat tips gemaakt.

1: Denk in uitdagingen en oplossingen
Als je een koolhydraatarm dieet gaat volgen kun je tegen veel obstakels lopen. Wat ga je als lunch kiezen als je geen brood meer mag eten? Of hoe ga je dat doen met eten tijdens die cursusdag van je werk? En wat als je later op de avond ineens trek krijgt in iets lekkers, wat mag je dan kiezen? Zie het koolhydraatarme dieet niet als een straf, maar als een nieuwe eetgewoonte. Ga ontspannen om met je nieuwe eetpatroon en zorg ervoor dat je niet de hele dag aan eten denkt. Maak elke zondag een plan en een boodschappenlijstje. Wat komen er voor uitdagingen aan deze week en hoe kun je dit praktisch oplossen? Dus zet alvast op je boodschappenlijstje een zakje snack worteltjes, pistachenootjes en een bakje kokosnoot stukjes. Dan heb je alweer een oplossing voor als je ‘s avonds voor de televisie zit en er lekkere trek ontstaat. Oja, denk ook niet gelijk bij elk recept: “dat lust ik niet” maar denk: “Hoe kan ik die soep lekker en vullend maken zonder die linzen?”

2: Teveel calorieën
Het is zeker de moeite waard om een tijdje bij te houden hoeveel calorieën je eet. Als we iemand zijn eetpatroon navragen die niet voldoende is afgevallen komen we er geregeld achter dat er bijvoorbeeld teveel noten bij het ontbijt gebruikt worden. Stel je doet elke dag 1 handje walnoten in je kwark. Maar hoeveel is 1 handje noten? 1 handje walnoten is 25 gram. En 25 gram walnoten zijn welgeteld in totaal maximaal 5 walnoten. Walnoten bevatten natuurlijk goede vetten en nuttige voedingsstoffen, maar misschien zijn het er dagelijks nét teveel.

Dus stel jij doet vrolijk elke morgen 10 walnoten in je kwark dan betekent dit elke dag 177 calorieën teveel. Kijk eens drie dagen kritisch naar de hoeveelheden die je gebruikt. Check de calorieën met een app zoals Fatsecret of via de Eetmeter van het Voedingscentrum

3: Je voegt teveel koolhydraten toe
Door af te wijken van het programma en te kiezen voor andere producten of maaltijden kan het zo zijn dat je per dag hoger uitkomt dan wij hebben berekend. Dit kan ervoor zorgen dat je niet goed in je vetverbranding komt. Je eet bijvoorbeeld vaker vezelrijke crackers of koolhydraatarm brood anders dan in het programma beschreven staat. Of pakt vaker een stuk fruit tussendoor dan wat rauwkost.

4: Je eet teveel vetten
Als je kijkt naar de koolhydraatarme recepten of keto recepten op internet bevatten deze ook vaak heel veel vet. Hoewel wij wel kiezen voor volle zuivel etc. Als je teveel vet eet krijg je daarmee ook veel calorieën binnen en dit zal je merken in het resultaat als je af wilt vallen.

5: Teveel baksels
We zien ze heel vaak op Facebook voorbij komen. Heerlijke recepten van ongezonde baksels. Alles onder het mom van ‘koolhydraatarm’. Wafels, Bossche bollen, soesjes of stracciatella taart klinkt allemaal heerlijk, maar besef dat dit net zoveel calorieën bevat als een gewoon taartje. De recepten bevatten vaak veel mascarpone of slagroom. Toegeven ook ons kun je blij maken met een zelfgemaakte stracciatella taart, maar alleen als je écht jarig bent.

6: Heb geduld! Zeker wanneer je in de overgang bent
Dit bericht van Ria kwam bij ons binnen via Facebook : “Ik ben nu bijna 3 maanden bezig met deze levenswijze. Mijn man is al 15 kilo afgevallen en ik slechts 5 kilo. Blij dat het eraf is, maar er moet echt veel meer af. Doe ik iets fout?” En Ria is niet de enige die deze vraag aan ons stelt. Meestal is ons antwoord vrij eenvoudig: Heb geduld en raak niet geobsedeerd door de weegschaal. Slechts 5 kilo in 3 maanden dat is omgerekend toch 20 kilo in 1 jaar. Daarbij vallen vrouwen sowieso langzamer af dan mannen. Is je leeftijd boven de 40 dan gaat het door hormonale veranderingen helaas ook langzamer

Natuurlijk snappen wij dat je het liefst 20 kilo in 10 weken wilt afvallen, maar helaas is 2 kilo per week afvallen maar voor weinig mensen weggelegd. Wat wij gemiddeld terugzien is 1 kilo afvallen per week bij een koolhydraatarm dieet. 8 kilo in 8 weken is dus al een heel mooi resultaat. Dus het is een kwestie van een andere mindset. Zie het koolhydraatarme eten als leefstijl. Plak ergens een mooie handgeschreven kaart met de doelstelling: Ik ga in één jaar: 20 kilo afvallen.

We hebben het even voor je uitgerekend dit bereik je door elke week 400 gram ofwel 4 ons of 0.4 kilo per week afvallen.  Yes, you can do it!

7: Te weinig eten
Soms schrikken we van de daghoeveelheid voeding als we vragen wat iemand eet. Een dagmenu van een gekookt ei, een bak kwark, wat worteltjes en sla met kip. Een crashdieet geeft wel snel resultaat op de weegschaal, maar al snel zal je lichaam in de ‘spaarstand’ gaan staan en zul je juist helemaal niets afvallen.

Overige tips:

  • Geen ongezonde vette (koolhydraatarme) producten eten zoals frikandellen
  • Geen slagroom, kaas, of marcapone aan de recepten toevoegen
  • Niet teveel noten toevoegen aan het dagmenu
  • Drink voldoende, maar ook niet overdreven veel maximaal 3 liter
  • Geen zoetstoffen of light dranken
  • Geen glutenvrije of spelproducten gebruiken
  • Geen alcohol
  • Beweeg extra

 

8 weken lang koolhydraatarme recepten op een leuke en makkelijke manier?

Volg het programma in 8 weken slank met de Foodsisters.

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week kan afvallen met lekkere en koolhydraatarme weekmenu’s

Pin It on Pinterest