We krijgen wekelijks vragen van jullie over: Hoe kan ik sneller afvallen? Misschien zou je het liefste willen dat we met een wondermiddeltje komen aanzetten waarmee de kilo’s er af vliegen. Dat wondermiddel bestaat helaas nog steeds niet. Maar we hebben wel een andere simpele oplossing voor je: ga wandelen.

Bij afvallen hoort niet alleen een goed weekmenu. Ook voldoende beweging is belangrijk. Wandelen is een prima manier om in beweging te komen en aan je fitheid te werken. Het is niet moeilijk en je stapt zo de deur uit. Kortom het is zeker de moeite waard om wandelen effectief in te zetten om af te vallen. Wij geven je 5 tips om sneller te kunnen afvallen met wandelen.

Verbrand meer vet

In onze praktijk kwamen mensen wekelijks voor een weegmoment. Hierdoor kon ik goed zien dat sommige cliënten sneller vet verbranden dan anderen. Dit kan natuurlijk veel verschillende oorzaken hebben. Maar als ik dan doorvroeg naar wat ze afgelopen week aan beweging hadden gedaan waren de cliënten die dagelijks een wandeling hadden gemaakt altijd meer kilo’s kwijt dan gemiddeld. Hoe kan dit? Immers verbrand je door te wandelen minder calorieën dan door hard te lopen of bijvoorbeeld wielrennen. Mijn eigen bevindingen zijn dat de vrouwen die gingen wandelen hier heel consequent in waren. Ze planden elke dag hier minimaal een uur voor in. En heel belangrijk ze bleven niet thuis bij slecht weer. Een regenbui? Geen probleem hier heb je tegenwoordig prima zittende regenkleding voor. Dus wil je meer vet verbranden met wandelen? Maak er dan een gewoonte van. Elke dag (het liefst een vaste tijd) 7 dagen per week. Zodat het een gewoonte gaat worden. En besef je hoeft dit niet je hele leven zo vol te houden. Vooral om even snel af te vallen kan dit je gaan helpen. Dus plan bijvoorbeeld een periode van 4 maanden hiervoor in. Daarna kun je prima je gewicht behouden met drie wandeltochten per week.

Wandel samen

Wil jij meer plezier uit je wandeling halen door met de juiste techniek te wandelen? Dan kunnen we FitStap aanraden. Binnen het beweegprogramma FitStap ga je onder deskundige begeleiding van een gediplomeerde coach aan je conditie en leefstijl werken. Je wandel niet alleen maar in een groep. Je krijgt tijdens de wekelijkse groepstraining adviezen over onder meer wandeltechniek.

Wandelen met oortjes in

Toen mijn zoontje Ravi net geboren was heb ik heel veel gewandeld. Hij huilde nogal veel (welke baby niet?) en door het wandelen kon hij heerlijk slapen. Om het wandelen voor mezelf aangenamer te maken luisterde ik altijd naar een podcast. De VPRO heeft een aantal hele leuke podcasts. En uiteraard luisterde ik ook altijd naar de podcasts van ons zusje Cindy en haar vriend Michael Pilarzcyk. Maar ook luisterboeken kunnen de wandeling een stuk aangenamer maken.

Loop rechtop

Met een goede lichaamshouding voorkom je onder meer rugklachten. Zorg ervoor dat je altijd rechtop loopt en niet met een kromme rug. Maak jezelf lang en leun niet naar voren of naar achteren. Houd het zwaartepunt van je lichaam boven je voeten. Kijk ongeveer tien meter voor je uit in plaats van naar de grond. Dit is prettig voor je nek en schouders en bovendien kun je dan beter ademhalen. Houd je schouders iets naar achteren en beweeg ze ontspannen mee met je loopbeweging.

Daag jezelf uit

Ga af en toe wat sneller wandelen. Onze vader zei altijd al: zorg ervoor dat je hart soms wat sneller gaat kloppen.  En laat je longen zo goed werken. Met af en toe een intervaltraining (wissel langzaam lopen en heel snel lopen met elkaar af) daag je jezelf uit. Daarbij vind ik het ook prettig om eens in een nieuwe omgeving te wandelen. Ik hou ervan om in een groene omgeving te wandelen.Ik gebruikte hiervoor google maps om te kijken waar een bos of park was.  Zo nam ik bijvoorbeeld de pont naar Amsterdam Noord en kwam ik voor het eerst in het Vliegenbos. Ik hoop dat deze blog je heeft geïnspireerd om van de bank of uit je bureaustoel te komen.

Conclusie: Gaat afvallen met wandelen sneller? Ja, mijn zwangerschapskilo’s waren er hierdoor weer snel af. Ook bij mijn cliënten die dagelijks gingen wandelen zag ik dat ze sneller kilo’s verloren. Uiteraard is het minder intensief dan bijvoorbeeld hardlopen. Maar je houdt het langer vol en daarom verbrand je naar verhouding misschien wel net zoveel vet als dat je met een half uurtje hardlopen had gedaan.

Foto; Theo Tangelder

Direct aan de slag met simpele weekmenu’s?

Meer informatie                   Naar de website

Pin It on Pinterest