Wij zien veel suikervrije food-blogs en boeken voorbij komen met heerlijke suikervrije recepten:
Suikervrije muffins met als ingrediënt kokosbloesem suiker
– chocolade taartjes vol met dadels zonder suiker
Suikervrije cinnamon rollen met palmsuiker

En ga zo maar door. Zoals je eigenlijk al aan de ingrediënten ziet, zit er in veel van deze recepten wel degelijk suiker en zou de claim suikervrij wat ons betreft niet bij deze recepten gebruikt mogen worden. We merken dat er (nog) niet veel kennis is over wat suiker nu eigenlijk is.
We worden dus vaak verkeerd voorgelicht. Zorg ervoor dat je zelf dus ook goed alert blijft en weet wat suikers nu precies zijn.

Een simpele tip: Smaakt het mierzoet, dan zit er zoetstof of (natuurlijke) suiker in verwerkt!

We begrijpen uiteraard best dat je ook wel eens wat zoets wilt eten. Wie houdt er nu niet van zelfgebakken taart? Houd jezelf echter niet voor de gek. Verwacht niet dat je door het eten van een ‘gezonde’ dadeltaart of een ‘suikervrij muffin’ kilo’s gaat afvallen of jouw gezondheid een enorme dienst bewijst.

Suiker is suiker en dus calorierijk en niet bevorderlijk voor de lijn. Je kunt wel suikers eten, maar dan zal daar flink wat beweging tegenover moeten staan.

In ons kookboek en in deze dagmenu’s zorgen wij ervoor dat je per dag niet boven de 25 gram suikers uitkomt. Soms als we een gerecht wat willen zoeten voor de smaak, maken we gebruik van honing of vers fruit.

Geraffineerde en ongeraffineerde suiker
Geraffineerde suiker, betekent kort gezegd dat het product (zoals een suikerbiet) dusdanig bewerkt is dat het eigenlijk al zijn vitaminen en mineralen tijdens het productie proces verloren heeft. Het bevat veel ‘lege kcal’. Calorieën die niets aan je gezondheid toevoegen.
Ongeraffineerde suikers komen uit groenten en fruit en kun je vaak goed gebruiken om je recepten te zoeten. Je hebt dan minder geraffineerde suikers nodig. Denk aan een appel, banaan of rode biet.

Natuurlijke suikers
Let ook op natuurlijke zoetstoffen. Hoewel deze een betere keuze zijn dan geraffineerde suikers, leveren ze daarentegen toch ook veel koolhydraten in je voeding. Ook deze koolhydraten zijn bij weinig beweging teveel voor je lichaam om te verbranden. Gebruik je deze energie niet? Dan slaat je lichaam het op in vet.

Deze suikers worden veel gebruikt in natuurlijke producten in de winkel zoals bijvoorbeeld een natuurlijke, biologische fruit-noten reep. Je eet dan vaak in één snack al 5 suikerklontjes!

Enkele natuurlijke suikers die veel gebruikt worden:
Agave siroop
Ahorn siroop
Dadelstroop
Honing
Kokosbloesemsuiker
Palmsuiker
Speltstroop

Meer weten lees dan ook eens deze blog: https://www.foodsisters.nl/hoe-gezond-dadeltaart/

Pin It on Pinterest