Vanavond in Tros Radar is er aandacht voor suikeralternatieven
Zoals: 100% natuurlijk, geen toegevoegde suikers en alleen natuurlijke zoetstoffen. Laad je winkelwagen maar vol met dit product, denken velen. Tegen beter weten in verwacht men met dit soort producten een verstandige keuze te maken.  Ook op healthy foodblogs is men gek op termen als: suikervrij, geen suiker toegevoegd etc. Wat vergeten wordt, is dat de producten echter wel degelijk gezoet zijn, maar dan met andere suiker alternatieven. Hoe (on)gezond zijn deze producten?

Suiker is suiker                                                                                                                                                               Het grote misverstand is dat men een product zonder suiker denkt te eten op het moment dat er staat: geen suiker toegevoegd, 100% natuurlijk etc.  Echter calorisch gezien verschillen de ‘natuurlijke’ suikers niet veel met de ‘witte’ suiker die we uit de suikerpot kennen. Natuurlijke suikers zijn onder andere: Agave, Rijstsiroop, Rietsuiker, Dadelstroop, Honing, Fructose, Ahornsiroop, Melasse, Stevia, Palmsuiker of  Kokosbloesemsuiker. Al deze zoetstoffen worden in het lichaam afgebroken tot glucose. Dit gebruikt je lichaam als brandstof. Als je minder beweegt dan je lichaam aan brandstof nodig heeft, wordt het teveel aan glucose opgeslagen in je eigen lichaamsvoorraad: de vetten. Je komt dus kilo’s aan na het eten van deze natuurlijk gezoete producten.

versussteviamagnum.png

 

Hoe zit het met de calorieën bij suikervrije chocolade gezoet met stevia?
Stevia wordt gewonnen uit een plant en is honderden malen zoeter dan suiker. Ook is de smaak heel anders dan suiker, waardoor een fabrikant met alleen stevia niet uit de voeten kan. Wat er vaak gedaan wordt, is dan de smaak van de stevia te maskeren, door er weer ‘gewone’ suikers aan toe te voegen of chemische hulpstoffen. Wat maakt dat het product toch nog bomvol suikers zit.

1 Magnum bevat per 100 gram 310 kcal bij Cereal stevia reep heb je 478 kcal op de teller staan.

En jij maar denken dat je gezond aan het snoepen bent door de slogan aan de voorkant van de verpakking: -97% suikers en gezoet met stevia. Voeding lijkt soms wel hogere wiskunde. Zo vonden wij onderstaande tekst op een blog over suikervrij eten:

“Vandaag is het tijd voor een feestelijk recept!  Zoals ik al schreef in het artikel van vanochtend, wilde ik voor het 1 jarig bestaan van mijn blog een speciaal recept delen met jullie… Het leuke aan deze donuts is dat ze geen suiker bevatten,”

Als we dit recept onder de loep nemen, komen we met ingrediënten als: ahornsiroop en palmsuiker op 15 gram suiker per cupcake, wat vergelijkbaar is met ruim 3,5 suikerklontje. En dat is een cupcake zonder suiker. Als bonus bevat het gerecht kokosvet, wat omgerekend per cupcake ongeveer 10 gram vet is. Vergelijkbaar met bijna 1 cupje Campina botergoud roomboter-cupje.

Waarschijnlijk is het op foodblogs niet de opzet om misleidend te zijn. Maar het geeft wel aan hoe lastig het is om suikervrij te kiezen!

Welkom! Een cadeautje voor jou!

Onze weekmenu's uitproberen? Vul je gegevens in en ontvang een gratis koolhydraatarm weekmenu met handig boodschappenlijstje in je mailbox. 

Het inschrijven is gelukt! Veel plezier met ons weekmenu. Je ontvangt hem nu automatisch in je e-mail. Check voor de zekerheid ook je spambox.

Pin It on Pinterest