Waarom minder koolhydraten en tarwe eten?

Je kan geen gezondheidsblad open slaan of televisieprogramma kijken of er wordt verteld wat je wel en niet mag eten. Koolhydraten en tarwe krijgen er vaak van langs en hierdoor zie je steeds meer koolhydraatarme diëten voorbij komen. Ook in de Foodsisters weekmenu´s staat koolhydraatarm eten centraal. Maar wat is het verschil? En helpt het echt bij het afvallen? Wij beantwoorden alle dringende vragen rondom koolhydraten en tarwe.

Wat is het?

Koolhydraten zijn een van de macronutriënten van onze voeding. Ongeveer 50% van wat we eten bestaat uit koolhydraten. Is dit dan slecht? Nee, koolhydraten zijn nodig voor energie. Hierdoor kan je je concentreren op je werk of studie, of kan je je beste beentje voor zetten bij sport. Als de energie uit koolhydraten niet wordt gebruikt door het lichaam, wordt het omgezet in vet. En daarom laten mensen koolhydraten steeds liever links liggen.

Waar halen we koolhydraten vandaan?


Denk hierbij aan fruit, peulvruchten en volkoren granen, maar ook aan wit brood, witte pasta en koek. En wat is het verschil?Waarschijnlijk heb je het ooit wel eens gehoord of gelezen, maar witte pasta, witte rijst en wit brood is minder gezond dan de volkoren variant hiervan. Waarom? Omdat deze producten bewerkt zijn en (vrijwel) geen vezels meer bevatten in tegenstelling tot de volkoren varianten. Vezels bevorderen een gezonde spijsvertering en geven een voldaan gevoel. Dus als je je niet wilt vergrijpen aan koekjes na de maaltijd, kan je het beste zorgen voor voldoende vezels.

Wat heeft tarwe hiermee te maken?


Net als koolhydraten staat tarwe ook steeds vaker in een kwaad daglicht. Waarom? Tarwe wordt met containers tegelijk geproduceerd. Hierdoor raakt de grond uitgeput en bevat de grond onvoldoende voedingsstoffen om de tarwe alle goede voedingsstoffen mee te geven. Onderzoek heeft aangetoond dat de tarwe van nu in vergelijking met de tarwe van vroeger een kwart minder calcium, ijzer en andere mineralen bevatten. Ook bevatten ze minder eiwit. Kortom; de tarwe van tegenwoordig is minder voedzaam dan vroeger.

En verder…


Tarwe bevat veel zetmeel. Zetmeel wordt zodra het in de darmen is verteerd, razendsnel opgenomen in het lichaam. Hierdoor krijg je dus enorme pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. En in zo’n dal grijp je ook weer sneller naar koekjes, chocolade en zakken chips.

Waar vinden we deze tarwe terug?


Ongemerkt krijgen wij de hele dag tarwe binnen. Dit begint al bij ons ontbijt in de ontbijtgranen. Tussendoor wordt er een koekje gegeten en ’s middags staan er boterhammen op het menu. Als we ’s avonds dan ook nog witte pasta met saus eten, hebben we een kruiwagen aan tarwe naar binnen gewerkt. Lees hier onze blog: snel afvallen met koolhydraatarm dieet

Wat dan wel?


Er zijn voldoende alternatieven om de ‘gewone tarwekorrel’ voor te vervangen. Wat dacht je van quinoa, amaranth, rijst, gierst of meel van kikkererwten, lupine, konjac, soja, erwteneiwit en boekweit. Deze zaden lijken op granen maar bevatten minder koolhydraten.

Wil je af van een opgeblazen buik, hoofdpijn en vermoeidheid, probeer dan een tijdje koolhydraatarm te eten en vervang tarwe voor andere granen.

Met het koolhydraatarm dieet val je snel kilo´s af en verband je buikvet.

Pin It on Pinterest