Een koolhydraatarm dieet, of wij zeggen liever koolhydraatarme leefstijl omdat je op deze manier je hele leven kunt blijven eten, wat is dat nu eigenlijk koolhydraatarm eten?

Wij merken dat er vaak onduidelijkheid over is. Zelfs bij deskundigen zoals diëtisten. Men begrijpt vaak niet hoe een dag van een goed koolhydraatarm dieet eruit ziet. Zo wordt er bijvoorbeeld gedacht dat je bij een koolhydraatarm dieet helemaal geen koolhydraten meer eet. ‘Je hebt koolhydraten nodig voor je hersenen’ wordt er dan gezegd. Dat klopt, maar niet in de hoeveelheden die wij nu eten.

En zeker de koolhydraten uit frisdrank, koekjes, muesli ’s, pasta, wraps en brood zit je lichaam niet op te wachten. Sterker nog, je lichaam kan de grote hoeveelheden niet eens verwerken en zet het om in vet om op te slaan voor ‘mindere tijden’ in een tijd van overvloed aan voeding laat dit lang op zich wachten en ondertussen draag jij dit vet mee op je billen of je buik.

Koolhydraatarm eten is niet het ketogene dieet
Bij een ketogeen dieet eet je zeer weinig koolhydraten en veel vet. Dit dieet werkt goed om in korte tijd veel gewicht te verliezen, maar wij hebben gezien dat het mensen met koolhydraatarm eten beter lukt, dit ook voor altijd vol te houden.

Onze voeding bestaat nu voor bijna 70% uit koolhydraten. Onze voorouders hadden geen beschikking over suiker en bewerkte graan producten. Tegenwoordig eten we dit soort producten bijna alleen nog maar! Deze bewerkte voeding, vaak ontdaan van bijna alle voedingsstoffen, denk aan ons ‘bruin’ brood, muesli van tarwemeel en honing of suiker, koeken van tarwemeel en suiker en wraps of pasta van tarwemeel levert veel koolhydraten. We zijn dus heel eenzijdig gaan eten en krijgen op die manier nog weinig voedingsstoffen binnen. Wist je dat het maar 5% van de bevolking lukt om voldoende groente binnen te krijgen?

Eet jij niet veel en lukt het je toch niet om af te vallen? Dan zou je eens kunnen proberen om een periode koolhydraatarm te eten.

Bij koolhydraatarm eten haal je minder dan 30-40% van je dag energie uit koolhydraten. Je telt geen calorieën. Je mag veel groenten en eiwitten eten, tot je genoeg verzadigd bent. Voorverpakte tussendoortjes en eigenlijk bijna alles uit een verpakking laat je weg.

Het eten van veel groenten gekookt, rauw of gebakken mag onbeperkt. Je geeft je lichaam hiermee de juiste voeding en weinig calorieën.

Je eet veel eiwitten, dit haal je uit vlees vis en eieren.

Je eet gezonde vetten, maar wel met mate. Denk aan avocado, noten, vette vis en olijfolie.

Je gaat dus niet minder eten, maar wel in andere verhoudingen. Zoals je hieronder in de grafieken kunt zien.

Wil je een aantal dagen proberen om koolhydraatarm te eten? Download hier ons gratis koolhydraatarme weekmenu. Wanneer je het koolhydraatarm eten helemaal onder de knie hebt ga je op zoek naar jouw manier van koolhydraatarm eten en voeg je zo nu en dan weer wat koolhydraten toe.

 

8 weken lang koolhydraatarme recepten op een leuke en makkelijke manier?

Volg het programma in 8 weken slank met de Foodsisters.

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week kan afvallen met lekkere en koolhydraatarme weekmenu’s

Pin It on Pinterest