Als je gaat starten met een nieuwe dieetmethode ben je natuurlijk nieuwsgierig naar de wetenschappelijke onderbouwing. Wij hebben de meest actuele wetenschappelijke onderzoeken naar intermittent fasting voor je op een rijtje gezet zodat je niet meer het hele internet door hoeft te spitten.

Intermittent fasting wint snel aan populariteit. Steeds meer mensen zweren bij deze methode. Je kunt er in de media niet meer omheen en ook wetenschappers zijn enthousiast.
In dit filmpje vertellen hoogleraar diabetes Hanno Pijn en wetenschapsjournalist Maarten Keulemans waarom ze zelf ook aan intermittent fasting doen.

Het voedingscentrum geeft aan dat intermittent fasting een goede methode is, maar dat het wel belangrijk is dat is je tijdens je eet-fase en vasten-fase de juiste gezonde keuzes maakt. Dus niet teveel en ongezond eten in je eet-fase.

Veel mensen vinden het lastig om te bepalen wat je nu zoal kan eten tijdens een dag intermittent fasting. Daarom hebben wij hier handige weekmenu’s voor gemaakt en geven wij in ons boek op een simpele wijze uitleg over intermittent fasting. Bekijk het kookboek over intermittent fasting hier: https://tinyurl.com/y3jrcbct

Bekijk hier de video van 1 vandaag.

Meer informatie: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/periodiek-vasten-waarom-2-dagen-niet-eten-een-goed-idee-kan-zijn/


In deze video geeft antoinette hertsenberg uitleg over de werking van vasten op je cellen en de lichamelijke voordelen van intermittent fasting.

antoinette hertsenberg pauw

Wetenschappelijk onderzoek bij dieren

Tot nu toe zijn er vooral onderzoeken gedaan naar de effecten van intermittent fasting bij dieren. De hoofdvraag van deze onderzoeken luidt: kunnen we aantonen dat door een periode van vasten de levensduur van deze dieren verlengt wordt? En wat voor metabole veranderingen in het lichaam kunnen we waarnemen?

Bij deze dierstudies is voldoende bewijs dat een periode van intermittent fasting vele voordelen kan hebben. De voordelen die door de onderzoekers worden aangedragen zijn:

  • De stress prikkel die ontstaat in je lichaam door het vasten wekt een reactie op in je immuunsysteem om je cellen te herstellen.
  • Er worden positieve metabole veranderingen gemeten: verbetering van triglyceriden, LDL-cholesterol, bloeddruk, gewicht, vetmassa en bloedglucose.

Wetenschappelijk onderzoek naar intermittent fasting en de effecten op je brein

Professor Mark Matson verbonden aan Johns Hopkins University heeft veel onderzoek gedaan naar de voordelen van vasten bij celvernieuwing en het het brein. In dit filmpje legt hij goed uit waarom hij zelf ook aan intermittent fasting doet en wat de voordelen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=4UkZAwKoCP8

Vergelijking met andere diëten

Een kanttekening wordt door de onderzoekers gemaakt dat als mensen een periode hebben gevast er grote kans is dat de dagen of weken na de periode van vasten overgecompenseerd wordt. Hiermee zullen natuurlijk dan ook weer alle gezondheidsvoordelen die je door het vasten hebt bereikt teniet worden gedaan. Onderzoeken hebben nog niet kunnen bewijzen dat dit effect groter is dan bij andere methoden die gewichtsverlies stimuleren.

Een review onderzoek waarbij 40 verschillende onderzoeken naar intermittent fasting zijn doorgelicht wees uit dat deze methode effectief is voor gewichtsverlies. In een periode van 10 weken werd een gewichtsverlies gemeten tussen de 3 en 5 kilo. Persoonlijk vinden wij dit geen cijfers om van de daken te schreeuwen. Als je zelf wel eens 10 weken een poging hebt gedaan om af te vallen zal het je vast gelukt zijn om minimaal 3 kilo af te vallen.

Wetenschappelijk bewijs intermittent fasting

Dus ja, het is bewezen dat je kunt afvallen met intermittent fasting. Maar dit bewijs is natuurlijk niet zo sterk om te zeggen dat dit dus het nieuwe wonderdieet is waar we met zijn allen op zitten te wachten. Wat ze bij deze review dus hebben gedaan is alle onderzoeken naar intermittent fasting op een hoop gegooid. Maar er is verschil geweest in de grootte van de onderzoeksgroep. En er zijn onderzoeken gepubliceerd met maar 4 proefpersonen en onderzoeken met 334 proefpersonen.

Meer onderzoek nodig

En dan heb je ook nog de verschillende intermittent fastings methoden die zijn toegepast en de duur van het vasten. Er zijn onderzoeken die hebben gekeken naar de effecten van 2 weken vasten op het lichaam en onderzoeken bij 104 weken. Snap je nu een beetje hoe de wereld van wetenschappelijk voedingsonderzoek werkt? Ja, er is bewijs maar er is nog meer onderzoek nodig is vaak de conclusie.

Onbeantwoorde vragen

De eerste studies naar intermittent fasting tonen meetbaar goede resultaten aan. Maar er blijven nog een hoop vragen onbeantwoord:

  • Hoe vaak en hoe lang moet iemand vasten om een lichamelijk voordeel te zien?
  • Is intermittent fasting veilig en geschikt voor iedereen (bijv. ook voor ouderen, of mensen met diabetes)?
  • Wat zijn de langetermijneffecten van intermittent vasten?
  • Is er een risico op een negatieve associatie van andere familieleden bij het weglaten van je ontbijt? Hoe reageren bijvoorbeeld kinderen die zien dat hun ouders voor drie weken het ontbijt overslaan?

Onze conclusie

Je bent je eigen proefpersoon. Durf jij na het lezen van deze blog het aan om een periode te gaan vasten? Ervaar zo zelf hoeveel kilo je kunt afvallen met intermittent fasting. Waarom niet gewoon 3 weken proberen met ons kookboek?

Deel je ervaring

Met 1 proefpersoon heb je nog geen wetenschappelijk onderzoek. Dus laat hieronder een reactie achter of stuur ons een e-mail met je persoonlijke bevindingen.

  • Hoeveel kilo ben je zelf afgevallen met ons kookboek afvallen met intermittent fasting?
  • Wat voelde je tijdens het vasten?
  • Was deze manier van eten praktisch haalbaar met jouw levensstijl ?
  • Hoe zat het met je hongergevoel?

Zo kunnen we van elkaar leren wat wel en niet goed werkt bij intermittent fasting.

Bronnen wetenschappelijk onderzoek en intermittent fasting

  1. Persynaki A, Karras S, Pichard C. Unraveling the metabolic health benefits of fasting related to religious beliefs: A narrative review. Nutrition. 2017 Mar 1;35:14-20.
  2. Seimon RV, Roekenes JA, Zibellini J, Zhu B, Gibson AA, Hills AP, Wood RE, King NA, Byrne NM, Sainsbury A. Do intermittent diets provide physiological benefits over continuous diets for weight loss? A systematic review of clinical trials. Mol Cell Endocrinol. 2015 Dec 15;418:153-72
  3. Tinsley GM, La Bounty PM. Effects of intermittent fasting on body composition and clinical health markers in humans. Nutrition reviews. 2015 Oct 1;73(10):661-74.
  4. Robertson LT, Mitchell JR. Benefits of short-term dietary restriction in mammals. Experimental gerontology. 2013 Oct 31;48(10):1043-8.
  5. Horne BD, Muhlestein JB, Anderson JL. Health effects of intermittent fasting: hormesis or harm? A systematic review. Am J Clin Nutr. 2015 Aug 1;102(2):464-70.
  6. Trepanowski JF, Kroeger CM, Barnosky A, Klempel MC, Bhutani S, Hoddy KK, Gabel K, Freels S, Rigdon J, Rood J, Ravussin E. Effect of Alternate-Day Fasting on Weight Loss, Weight Maintenance, and Cardioprotection Among Metabolically Healthy Obese Adults: A Randomized Clinical Trial. JAMA Internal Medicine. 2017 May 1.
  7. Johnstone AM. Fasting–the ultimate diet?. Obesity Reviews. 2007 May 1;8(3):211-22.
  8. Harvie M, Howell A. Potential Benefits and Harms of Intermittent Energy Restriction and Intermittent Fasting Amongst Obese, Overweight and Normal Weight Subjects—A Narrative Review of Human and Animal Evidence. Behavioral Sciences. 2017 Jan 19;7(1):4.

 

Pin It on Pinterest