We kunnen er niet meer omheen: vasten is hot

In de VS zijn er enorm veel boeken over geschreven en uiteraard blijven de beroemdheden ook niet achter. Maar moeten wij nuchtere Hollanders ook deze trend gaan volgen?

Waarom moet je vasten?

We kunnen ons voorstellen dat je denkt wat nu weer? Heb je net je leven gebeterd door geen vruchtensappen meer te drinken. Geen verpakte tussendoortjes meer en ook de bami, pizza, pasta en witte kadetten heb je al tijden niet meer gegeten.

Met koolhydraatarm eten kun je toch prima afvallen?

De wetenschap staat niet stil. En bij vele van jullie blijft de weegschaal wel stil staan. Wij willen ook graag de mensen helpen die op een ‘plateau’ zitten en het maar niet meer lukt om af te vallen.  Zie de wetenschap van het vasten als de elektrische fiets. Een nieuw inzicht dat je net weer dat duwtje in de rug kan geven.

Voor we gaan uitleggen waarom vasten je gaat helpen om weer kilo’s af te vallen even een kijkje in de wereld van de voedingswetenschap.

Kijk eens naar deze krantenkoppen:

Niet alleen in het AD en het NRC vind je wekelijks dit soort nieuwsberichten. Iedereen doet mee aan dit spelletje: Eet dit niet, maar dat.

Hier in de Volkskrant: Een glaasje wijn per dag is toch niet gezond

En een paar dagen later weer in de Volkskrant een soort rectificatie

Maximaal 3 eieren per week, melk is goed voor elk en is een glaasje rode wijn nu wel of niet gezond? Snap jij het nog?

We gaan nu niet teveel uitweiden over hoe de voedingswetenschap in elkaar steekt. Maar in werkelijkheid zit het zo: Een advies is niet leidend voor eeuwig dat moge duidelijk zijn.

Hoe beoordeel je voedingsadviezen?

Zelf ben ik (Janneke) voor het eerst gaan twijfelen over voedingsadviezen tijdens mijn afstudeeropdracht voor de opleiding voeding en diëtetiek. Ik onderzocht voor mijn scriptie waarom we niet elke dag een ei mochten eten? Dit was de basis voor mijn nieuwsgierige voedingskundige blik.

Na de eieren volgden de suikers. Waarom is er wereldwijd wel een richtlijn voor het aantal toegevoegde suikers wat we dagelijks mogen? Namelijk 25 gram. Maar in Nederland blijkt er een te grote suikerlobby zodat er niet een duidelijk advies komt. We vinden het heel belangrijk dat er slimme mensen uitzoeken wat voeding in ons lichaam doet en wat de gevolgen voor onze gezondheid zijn, maar we kijken ook naar de praktijk.

Het is gebleken Je aderen slibben echt niet dicht als je elke dag een ei eet.  We hoeven dus niet er blind vanuit te gaan dat wat in de media komt waar is. Hoe kom je er dan achter of vasten een hype is of echt werkt? Het antwoord is heel simpel: door zelf te testen, veel te lezen en logisch nadenken komen we tot de conclusie dat heel veel mensen baat kunnen hebben bij maar 3 eetmomenten per dag.

Ga je sneller afvallen met vasten?

JA, voor iedereen die alle diëten al heeft geprobeerd kan deze manier van eten rust geven. DUS geen twijfels meer over: mag ik nu wel of niet een glaasje wijn, is melk gezond of mag ik een ei als tussendoortje? Je eet gewoon wat je wilt alleen binnen een tijdsbestek van 8 uur. Dus je eet je eerste maaltijd om 12.00 uur en de avondmaaltijd heb je voor 20.00 uur op. En dan is het tijd voor RUST. Maar het mooie is: je lichaam gaat niet rusten. Je lichaam gaat juist herstellen én vetten verbranden.

Iedereen kan vasten

Intermittent fasting is makkelijk te volgen, zonder tellingen, berekeningen of het constant moeten bijhouden van gegevens. Dus door een bepaalde periode per dag niet te eten, kunnen we andere energiebronnen zoals vetten aanspreken. We gaan je niet veel restricties geven (vasten is vooral niet eten), Dus geen twijfels meer maar ontdek dat deze methode je juist veel vrijheid biedt in wat je eet.  Het vasten is zeer goed vol te houden. Het is geen strenge methode waardoor dit makkelijk in een drukke leefstijl past. En het belangrijkste je gaat weer kilo’s afvallen met deze nieuwe methode. Iedereen kan het en met ons nieuwe boek maken we het nog makkelijker.

Kookboek foodsisters intermittent fasting

Heb je ons nieuwe kookboek over intermittent Fasting al? Hier lees je de eravringen van Janneke met intermittent fasting en ook Anne-Sien deelt haar ervaring met de 5-2 methode. Verder staat er weer heel veel lekkere recepten in met handige menu’s zodat je snel kunt starten. Bestel hier bij bol.com 

Pin It on Pinterest