Misschien heb je je vriendin of buurvrouw al veel kilo’s zien afvallen met intermittent fasting. En ben je nu zelf nieuwsgierig of dit ook voor jou kan werken. In het kort: intermittent fasting zorgt ervoor dat je lichaam een aaneengesloten periode rust krijgt en geen voedsel om te verteren. In deze periode schakelt je lichaam over op zijn vetverbranding.  Als wilt gaan starten met afvallen door middel van intermittent fasting dan kunnen deze tips je op weg helpen om goed van start te kunnen gaan.

1.      Kies een methode die bij je past

Voor de één werkt het goed om enkele dagen heel streng te lijnen en dan de andere dagen wat minder met je dieet bezig te zijn. Voor een ander werkt het weer fijner om dagelijks alleen het ontbijt over te slaan de periode van vasten wat korter te houden. Start je net met vasten dat past misschien dat basis methode beter bij jou. KLIK HIER om de verschillende methodes te vergelijken.

2.      Bouw langzaam op

Het begin van vasten is lastig. Je hersenen zijn nog geprogrameerd om voor het ontbijt het hormoon leptine aan te maken. Die geeft het seintje: tijd om te eten. Het duurt een aantal dagen voordat deze trigger minder sterk wordt. Vind je in één keer het ontbijt overslaan en wachten tot 13.00 voor de eerste maaltijd te heftig. Bouw dan rustig op. Verlaat elke dag je ontbijt een half uurtje tot je 13.00 hebt bereikt. Je went er zo langzaam aan dat je lichaam een langere periode zonder eten kan. En je lichaam went eraan om ’s morgens op de vetverbranding over te schakelen.

3.      Ga door tot je het ‘ik voel met fantastisch-effect’ bereikt hebt

De eerste dagen zal je vasten misschien wel vervloeken. Je merkt alleen de honger en nadelen. De honger is na een paar dagen al bijna helemaal verdwenen en dan komen de positieve effecten om de hoek kijken. Intermittent fasting wordt niet voor niks ook wel het silicon-valley dieet genoemd. Daar waar de slimste koppen van de wereld zitten. Kiezen ze er massaal voor om te vasten. Hun voordeel: een super scherpe concentratie hebben. Veel energie hebben voor lange werkdagen. Je zult je zelfs afvragen waarom je niet veel eerder bent gestart met vasten. Niet meer moe na een maaltijd, maar helderheid en focus. En de kilo’s vliegen er vanaf. Je zult ook merken hoeveel je daarvoor eigenlijk ongemerkt in je mond hebt gestopt. Met vasten ga je heel bewust eten én veel meer van je maaltijden genieten.

4.      Zorg dat je gezond eet tijdens de eet-fase

Denk niet, ik ben aan het vasten dus in de eet-fase mag ik eten wat ik wil. Ga je helemaal los op chips, koekjes, chocolade en schepijs. Dan sla je de plank mis en zal je geen effect merken van het vasten. Het is belangrijk om tijdens de eet-fase gezond, voldoende en gevarieerd te eten.

5.      Zorg dat je voldoende eet tijdens de eet-fase

Wat je WEL eet is net zo belangrijk als wat je NIET eet. Zorg dat je voldoende koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten binnenkrijgt tijdens de eet-fase. Ga jezelf niet de dag door slepen op een salade van 4 blaadjes sla, een tomaat en komkommer. Je gaat dan omrollen van de honger. Wees dus niet te streng tijdens de eet-fase je mag best flinke porties eten. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende vocht drinkt.

Wil je zelf aan de slag met makkelijke en gezonde weekmenu’s? Bestel hier je kookboek.

Pin It on Pinterest