“Ik sta stil hoe kan ik nu weer afvallen?” geregeld krijgen we deze vraag van jullie.

Zelfs vandaag komt er weer een mailtje binnen. Anna schrijft dat ze al een poosje koolhydraatarm eet, maar ze valt niks meer af. Ze wil weten of ons programma haar wel kan helpen. Ze wordt er verdrietig van.

Naast teleurstelling lezen we vaak het woord motivatie terug in jullie berichten. En dat is logisch. Wie een paar weken zijn stinkende best doen, maar geen resultaat op de weegschaal ziet is raakt sneller zijn motivatie kwijt. Met een logisch vervolg. Waarschijnlijk herkenbaar voor velen: Er komt geen bloemkoolrijst, salade met gerookte zalm of zelfgemaakte soep meer op tafel. Voor je het weet heb je een saucijzenbroodje te pakken. Of gun je jezelf een stuk chocolade bij de thee en ‘s avonds ga je niet meer koken maar eten jullie een kant -en klare lasagne. Allemaal heel lekker, maar ook daar wordt je uiteindelijk niet blij van.

De oplossing

Je bent op een zogenaamd afval plateau terecht gekomen. Het gewicht staat al tijden stil en daalt niet meer. Er werd altijd gezegd, gewoon meer bewegen en minder eten. Maar minder eten deed je al. En je kunt vaak niet nog minder eten. Simpelweg omdat je anders omvalt door een tekort aan voedingsstoffen. Voor iedereen die zelf zijn gewicht stil ziet staan is verschuiving van je eetmoment dé oplossing om je metabolisme weer aan het werk te zetten. In de Verenigde staten noemen ze dit: Intermittent fasting. Hoe werkt dat in de praktijk?

Waarom je weer gaat afvallen

Even terug naar de basis. Wat gebeurt er in je lichaam als we eten? Normaal gesproken haalt je lichaam energie uit koolhydraten die we via onze voeding binnenkrijgen. Koolhydraten zijn de belangrijkste brandstof voor ons lichaam. Je eet deze koolhydraten verdeeld over 6 eetmomenten op een dag.  Dus je begint om 7.00 uur met bijvoorbeeld een bakje Griekse yoghurt met noten en een kiwi. Rond 23.00 uur eindig je de dag met een cracker met kaas en wat snoep tomaatjes. In totaal ben je 16 uur met eten bezig. Natuurlijk niet de hele dag door maar wel voldoende om je spijsvertering de hele tijd actief te houden. Vervolgens ga je om 23.00 uur slapen en na 8 uur rust begin je de dag weer met een bakje kwark met zelfgemaakte granola.

Wat als je dit nu eens gaat omkeren?

Je gaat nu in een periode van 8 uur eten en je gaat je lichaam 16 uur rust geven. Deze periode van rust noemen we vasten. Als er geen voeding meer in je lichaam komt, gaat het op zoek naar een andere bron van energie.  Je lichaam schakelt over op de vetverbranding. Het zet je vet om in energie. Dit proces wordt ketose genoemd. Je lichaam functioneert dan op de ketonen in plaats van op koolhydraten.

Dus treur niet meer als je een paar weken geen resultaat ziet op de weegschaal. Maar start met vasten. Het is heel simpel en om het nog makkelijker te maken hebben we drie weekmenu’s gemaakt met lekkere recepten zodat je weer kunt starten met een nieuwe methode van afvallen.

START VANDAAG NOG

 

Meer informatie                   Naar de website

Pin It on Pinterest