De meest gebruikte methode bij intermittent fasting is de 16:8 methode. Je eet daarbij je voeding in een periode van 8 uur en bent 16 uur achtereenvolgend aan het vasten. Dit bereik je het gemakkelijkst door het overslaan van het ontbijt.

We zijn opgevoed met de gedachte dat we niet de dag moeten starten voordat we een stevig ontbijt hebben gegeten.
Wij kunnen ons voorstellen dat er veel vragen bij je op komen. Zoals: krijg je dan geen trage stofwisseling? Of: Dat is toch ongezond? In deze blog geven wij antwoord op deze vragen.

Wil je weten waarom intermittent fasting ook goed werkt voor vrouwen boven de 40? Kijk dan dit filmpje:

Allereerst blijven kennis en wetenschappelijke onderzoeken over voeding blijft continue in beweging.

–        Is melk gezond
–        Mag ik meer dan 3 eieren per week?
–        Zijn koolhydraten goed of slecht voor mij?
–        Zijn we suikerverslaafd?

Was in de jaren 80 melk nog ‘de witte motor’. Kiezen we nu vaak liever voor lactosevrij. Er is op het gebied van voeding veel verwarring, tegenstrijdigheid en misverstanden over de juiste informatie. Dat komt ook omdat we met nieuwe onderzoeken steeds weer een stukje meer leren over wat wel en niet gezond is.

Zo is ook de visie op het nemen van een stevig ontbijt aan verandering onderhevig.

Waarom kun je het ontbijt overslaan?

Het ontbijt overslaan kan veel voordelen met zich meebrengen zoals:

  • Gewicht verliezen
  • Energieker worden
  • Je concentratie vergroten
  • Vet verbranden

Allemaal voordelen die je kan bereiken door het overslaan van het ontbijt.

Dit noemen we ook wel intermittent fasting. Hoewel het compleet anders is dan we gewend zijn, merkt je dat het heel snel zal wennen en je helemaal niet zoveel honger hebt als je verwacht.

Zorgt het ontbijt overslaan ervoor dat mijn stofwisseling vertraagt?
Hoe snel je stofwisseling werkt, is afhankelijk van verschillende factoren. Zoals o.a. je leeftijd, spiermassa, geslacht, en hoeveel je eet. Je stofwisseling vertraagt niet het tijdstip waarop je eet. Je kunt dus prima je ontbijt overslaan, maar je moet er wel op letten dat je niet gaat hongeren. Langdurig hongeren kan er wel voor zorgen dat je lichaam in de spaarstand komt. In de eet-fase moet je dus voldoende voedzaam eten.

Waarom het ontbijt overslaan als ongezond wordt gezien
Wanneer sla je zelf het ontbijt over? Waarschijnlijk op dagen dat je zeer gehaast en gestrest bent. Je hebt geen tijd voor ontbijt. Dit is een ongezonde start van de dag. De kans is groot dat je ook geen tijd hebt gehad om een gezonde lunch van thuis mee te nemen en omdat je meer honger ervaart door het overslaan van het ontbijt is de kans extra groot dat je dat broodje kroket kiest in de bedrijfskantine. Of dat je ’s avonds extra veel trek hebt in snacken, omdat je overdag eigenlijk te weinig hebt gegeten. Vaak zorgt het ontbijt overslaan dus voor ongezonde gewoontes op de rest van de dag. Met intermittent fasting zorg je ervoor dat je hierop voorbereid bent en zorg je voor een gezonde en voedzame lunch.

Hoe kan je intermittent fasting gebruiken om af te vallen?

Nu eet je vaak 6 eetmomenten per dag. 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Je kunt je voorstellen dat je darmen haast nooit rust hebben. Als je je eetmomenten nu wat meer samenvoegt in een paar grotere maaltijden en binnen een tijdsbestek van 8 uur. Dan geef je de overige 16 uur je stofwisseling rust en kan je lichaam overschakelen op de vetverbranding.

Eens een poosje rust voor je lichaam brengt de volgende voordelen met zich mee:

  1. Je verliest vetmassa. Doordat je een tijdje niets eet, gaat je lichaam je vetcellen als brandstof gebruiken
  2. Je verhoogt je metabolisme in rust. Hierdoor ga je ook meer vet verbranden als je niet aan het sporten bent.
  3. Het is makkelijk vol te houden. Je houd ’s morgens veel tijd over, want geen ontbijt eten.
  4. Je geeft je darmen rust, dit kan veel darmklachten helpen voorkomen en zorgt voor celvernieuwing.

Is intermittent fasting veilig?

Voor gezonde mensen, die geen medicijnen gebruiken zwanger zijn of ondergewicht hebben is deze methode prima een paar weken te volgen. Bij meer extreme vormen van vasten zou je advies in kunnen winnen van een deskundige. Maar over het algemeen valt niemand zomaar neer van het overslaan van de tussendoortjes en het ontbijt. Doe dus niet te extreem. Bij de 16:8 methode is dat ook niet het geval. Zoek een methode die goed bij jou past en waar jij je goed bij voelt.

 

Pin It on Pinterest