Wat is dat ghreline en wat is leptine?

Je herkent het vast wel. Je wilt afvallen, maar je hebt altijd een hongergevoel. Wist je dat er twee belangrijke hormonen betrokken zijn bij je hongergevoel? Ghreline en leptine zijn termen die je steeds meer voorbij ziet komen. Wat doen deze hormonen en waarom kan dit het afvallen soms haast onmogelijk maken? Het is echt waar voor de één is het moeilijker om op gewicht te blijven dan voor een ander. Hoe dat kan? Sinds de jaren 90 hebben we ontdekt dat onze hormonen hier een grote rol in spelen. Een onbalans in deze hongerhormonen kan ervoor zorgen dat je continue last hebt van hongergevoel of juist geen rem hebt op je eetgedrag en daardoor snel last van eetbuien hebt.

Onderzoekers zijn erachter gekomen dat de hormonen ghreline en leptine lang niet altijd goed hun werk doen. Kijk je naar de dieren in het wild, dan hebben volwassen dieren een constant gewicht. In de winter zijn ze misschien 3 kilo zwaarder dan in de zomer. Jaar in jaar uit een stabiel gewicht noem je homeostase. Dit is wat je als mens eigenlijk ook zou willen. En dat is mogelijk, maar dat gaat eens stuk gemakkelijker als je minder last van je hongergevoel hebt.

Ghreline

Wanneer je een maaltijd eet komen de hormonen ghreline en leptine in actie. Ghreline is een hormoon dat een seintje geeft aan je hersenen zodra je maag niet meer opgerekt en dus leeg is. Eenmaal in je hersenen, zorgt her ervoor dat je een hongergevoel krijgt. Van veel ghreline in je bloed ga je veel eten.

Leptine

Waar ghreline een hongergevoel kan activeren. Kan leptine juist een hongergevoel laten verdwijnen. Leptine is actief in je vetcellen. Leptine geeft een seintje zodra je net gegeten hebt, dat je vol zit. Je kunt stoppen met eten.

Waarom zijn deze hormonen belangrijk bij afvallen?

Letpine: Nu is het zo dat hoe meer vet(cellen) je hebt des te meer leptine je in je lichaam hebt. Deze grote hoeveelheid leptine blijft continue signaaltjes aan de hersenen zenden. Uiteindelijk worden de hersenen door de overkill aan signalen minder gevoelig voor het hormoon leptine. Je krijgt dus minder duidelijk een seintje dat je vol zit. Je wordt leptine-resistent en zal continue honger ervaren ondanks dat je voldoende hebt gegeten.

Let op! Het hormoon leptine doet er gemiddeld 20 minuten over voordat er een signaal wordt afgegeven in je hersenen. Daarom is zo belangrijk om niet te snel te eten. En een korte pauze in te lassen in plaats van direct nog een tweede portie op te scheppen.

Ghreline: Is je ghreline balans niet goed dan geeft je lichaam niet duidelijk het signaal af. Ik heb geen honger meer. Wat betekent dat je continue een hongergevoel kunt hebben. Zonder dat je eigenlijk te kort hebt gegeten. Je gaat overeten. Met als gevolg meer vetcellen in je lichaam die weer het hormoon leptine uit balans kunnen brengen.

Wanneer werken deze hormonen niet meer goed?

Het hormoon insuline heeft veel invloed op de werking en gevoeligheid van leptine en ghreline. Zoals bekend eten we in Nederland behoorlijk veel suiker en koolhydraten. Om dit te kunnen verwerken maakt ons lichaam grote hoeveelheden insuline aan. Zodat vervolgens de suiker kan worden opgeslagen in lichaamsvet. Eet je een lange periode veel koolhydraten en suiker kan je lichaam insuline resistent worden (diabetes). Hierdoor hou je continue hoge insuline gehaltes in je bloed. En insuline blokkeert het hormoon leptine. Daarom gaan leptine en insuline resistentie vaak samen.

Door de hoge insuline gehaltes komt er geen leptine signaal meer aan in de hersenen die aangeven dat er al voldoende is gegeten. Je blijft daardoor nog steeds honger hebben, waardoor de kans groot is dat je weer gaat eten. En zo is de cirkel rond.

Hoe kun je het hongergevoel wegnemen?

  1. Stop met het eten van suiker en snelle koolhydraten. Hierdoor zal je lichaam veel minder insuline aan hoeven maken, zodat het hormoon leptine minder geblokkeerd zal worden.
  2. Eet eiwitrijk en vezelrijk. Je lichaam krijgt sterker een gevoel van verzadiging van eiwitrijke en vezelrijke voeding.
  3. Probeer niet te smokkelen. Je weet nu dat dit door de hormonen in je lichaam heel erg moeilijk kan zijn. Tegen natuurlijk zelfs. Maar door écht door te bijten lukt het de balans weer terug te vinden en doorbreek je wel deze cirkel.
  4. Plan vasten dagen in. Zie onze blog over intermittent fasting.

De oplossing is dus met heel veel discipline de cirkel omkeren door afvallen en minder suiker eten. Je zal hier sterk voor in je schoenen moeten staan, want de hormonen in je lijf zullen in het begin steeds aangeven dat je honger hebt en zo wordt je hongergevoel niet weggenomen. Wil je hiervoor een goed plan? Kijk dan eens op: https://www.foodsisters.nl/afvallen

Ook kan intermittent fasting helpen om je lichaam weer meer glucose en leptine gevoelig te maken. Afvallen met Intermittent Fasting

In deze blog vertellen we je meer over waarom afvallen zo zwaar kan zijn.

In dit artikel lees je meer over factoren die van invloed kunnen zijn bij het afvallen. Zoals ook stress en slaaptekort.

Pin It on Pinterest