Graag stellen we twee enthousiaste vriendinnen aan jullie voor: Nathalie (48) en Bianca (44). Twee nuchtere dames die samen uiteindelijk 35 kilo zijn afgevallen met het Foodsisters programma.

‘’Onze dochters zijn vriendinnen en zo zijn wij eigenlijk ook vriendinnen geworden’’, vertelt Nathalie.

Samen zijn ze 35 kilo verloren.

Geen brood eten leek mij vreselijk
‘’Bianca was ineens super slank. Zij kwam haar dochter ophalen bij mij, ik deed de deur open en was zo verbaasd.‘Waar is de andere helft gebleven, vroeg ik’. Toen vertelde ze over het koolhydraatarm eten. Ik zei toen al direct, ‘dat is niks voor mij. Heel knap van je, maar dit past denk ik niet bij mij’. Op een verjaardag van een andere vriendin ben ik toen toch weer naar Bianca toe gelopen en heb ik gevraagd ‘nu moet je me toch nog maar eens vertellen hoe je dat precies gedaan hebt’, want ik was toch wel nieuwsgierig. Toen ze vertelde over het brood was ik eigenlijk om. Geen brood eten lijkt mij namelijk vreselijk. Gelukkig kan dat bij de foodsisters gewoon met het proteïne brood.’’

Verdrietige momenten bepalen soms toch hoe gezond je eet
‘’Toen ik 18 was heb ik wel de Weight Watchers gedaan. Ik wilde alleen niet meer tellen en afwegen. Wat ik positief vind bij Foodsisters is dat het ook gewoon heel makkelijk is om te volgen. Ik hoef niet te tellen.
Weight Watchers heeft toen wel gewerkt. Ik ben 10 kilo afgevallen. Echter is dit er, door meerdere omstandigheden gewoon weer bij gekomen. Ik heb twee zwangerschappen achter de rug en heb een zware tijd gehad met het verlies van meerdere familieleden. Dit hakt er dan toch in. Ik merk dan dat ik wel een emotie-eter ben. Waar sommigen afvallen bij stress, kom ik aan. Omdat ik toch wat meer ongezond ga eten.’’

‘Toen ze vertelde over het brood, was ik eigenlijk om’
Bianca beaamt Nathalie haar ervaring hierin. Bianca geeft ook aan dat de zwangerschappen en wat verdrietige ervaringen toch meespelen. ‘’Ik merk wel dat je er wel aan toe moet zijn. Je moet er wel ruimte voor maken. Er gebeurde veel in mijn leven. Door heftige of moeilijke ervaringen merk je toch dat je aandacht dan vooral daar naartoe gaat en minder naar bewust gezond eten. Het was niet dat wij heel ongezond aten, maar wanneer je hier bewust op gaat letten zie je dat er wat verbeteringen nodig zijn. Ik kan nu stabiel blijven, omdat ik er bewust en onbewust mee bezig ben. Ik snoep minder en eet meer, maar anders. Ik kies voor magere producten en door die kleine aanpassingen, die je nu niet als extra moeite ziet, val je af of blijf je op gewicht.’’

Iedere maandag begon ik weer met iets nieuws
‘’Ook ik was in het begin sceptisch over het koolhydraatarm eten. Via Facebook had ik de Foodsisters al wel voorbij zien komen en ook collega’s deden dit al. En toch dacht ik iedere keer ‘nee, dat past denk ik toch echt niet bij mij’. En iedere keer begon ik dan op maandag weer met iets. Dan sloeg ik het Sonja bakker boek open, maar dan was ik maandagavond eigenlijk alweer gestopt. Toen dacht ik: ‘nee, dit werkt niet’. Ik moet nu echt iets gaan doen. Ik ben mij toen gaan inlezen en heb het toen besteld. Je wordt bewuster en ik merkte dat dit eigenlijk wel goed paste bij mij. Op een gegeven moment was ik klaar met de 8 weken en was ik al 12 kilo verloren. Toen werd mijn man ook enthousiast. Hij is toen mee gaan doen. Uiteindelijk heb ik het boek dus twee keer gedaan. We hebben nu ook het jaarprogramma besteld, dit omdat ik merkte dat ik toch wat variatie miste. Dit is een leuke aanvulling.’’

‘’Het gevoel van: ‘oh ik heb echt iets zoets nodig’, is zoveel minder.’’

‘’Wat ik fijn vind is dat er ruimte is voor balans. Bij sommige ‘dieetboeken’ heb je gewoon trek. Het verzadigde gevoel is er niet of in ieder geval veel minder. Dit maakt ook dat je het moeilijker volhoudt. Heel veel mensen vragen aan mij: ‘’vind je het niet moeilijk?’’ of: ‘’ohh hoe heb je dat gedaan?’’. Ik heb dus ook al veel mensen enthousiast gemaakt. ‘’Het voelt niet als dieet’’, zeg ik dan. Sommige dingen worden gewoon gewoonte.
Als ik uiteten ga, dan drink ik heus wel eens een wijntje. De volgende dag pak ik het dan weer op. En dat gaat ook goed, ik kom niet aan. Hier ben ik dan zelfs soms wel eens verrast over. De volgende dag pak ik het dan ook weer makkelijk op.’’

‘’Ook de kinderen eten hier minder suiker. We hebben minder koekjes en soms worden ze niet eens opgegeten.
Mijn behoefte aan zoet is ook een stuk minder groot. Het gevoel van ‘oh ik heb echt iets zoets nodig’, is zoveel minder. Ik zit nu gewoon de gehele dag vol, dat vind ik echt bijzonder.’’

‘’Eerst had ik zelf geprobeerd wat af te vallen, vertelt Nathalie. Gewoon gezond eten en sporten dacht ik. Toen verstuikte ik mijn enkel en kon ik niet gaan sporten. Op een gegeven moment blijf je het dan niet regelmatig doen en werkt het niet. Het fijne aan dit eetpatroon is dat je het altijd kan blijven volgen. Zoals nu ben ik heel erg verkouden, dan vind ik yoghurt wat minder lekker, dan maak ik gewoon een havermout pannenkoekje. Zo blijf ik gezond bezig.’’

‘’Ik heb het wel anders gedaan dan Bianca. Ik ben altijd een beetje eigenwijs. Ik heb dus zelf mijn menu’s samengesteld. Het ontbijt was vaak hetzelfde en de lunch ook. ’s Middags proteïne brood met mager beleg of een lekkere salade uit het boek. Ik doe twee keer per week boodschappen en kijk dan voor de avondmaaltijden waar ik trek in heb. Ook eten we standaard één keer in de week de bloemkoolrijst met oosterse groente. Ook de bloemkool risotto is een favoriet hier. Mijn kinderen zijn nogal moeilijke eters. Maar mijn zoontje vindt bijvoorbeeld de prei ovenschotel wel heel lekker.’’

Het dikke billen plan
‘’Koekjes bij de koffie mis ik nog wel eens. En borrelen met lekkere hapjes in het weekend. Dat los ik nu op door koolhydraatarme koekjes te maken (kokosmakronen) of een handje ongebrande noten. In het weekend maak ik voor mezelf wat plakjes komkommer met iets lekkers en magers bijvoorbeeld zuivelspread of garnalen. Het leuke is dat andere mensen dat vaak ook heel lekker vinden.’’

‘’In het begin vond ik het dus wel even wennen, omdat je voor elk recept het boek moet raadplegen. Inmiddels heb ik van de favorieten een foto gemaakt, zodat ik in de supermarkt altijd weet welke ingrediënten ik nodig heb. Mijn man eet regelmatig mee, maar voor de kinderen kook ik meestal (half) apart. Ook had ik in het begin de tussendoortjes nodig, nu neem ik ze alleen als ik er behoefte aan heb.

Bianca: ‘’Het was inderdaad wel even wat omgooien. Je moet toch weer andere producten halen. Mijn man zei de eerste keer ‘’jeetje, wat ben ik veel kwijt aan de boodschappen’’, dit komt dan toch omdat je wat meer groente in huis haalt. De kinderen leven ook erg mee. Als ik iets anders eet dan de meiden of zij eten iets lekkers, dan zegt mijn dochtertje: ‘’dat mag jij niet, toch mam, is niet dikke billen plan. Of als ze mee-eten met een gerecht vraagt ze soms ook: ‘’is dit dikke billen plan?’’.

‘Ik moest wennen aan mijn lijf’
‘’Het was helemaal niet mijn intentie om 20 kilo af te vallen. Sommigen vroegen dan: ‘’wat is je streefgewicht?’’. Hier wilde ik mij niet mee bezig houden. Ik begin en dan zie ik het wel. Ik wilde mij gewoon goed voelen.
Ook moest ik allemaal andere kleding kopen. Ik moest dus echt wennen aan mijn lijf. Ik wist niet zo goed mijn maat en alles staat leuker, dus je vind ook andere dingen leuk. Je pakt dan een bepaalde maat bijvoorbeeld en denkt dan later: ‘’ oh dit is helemaal mijn maat niet meer’’. Ook mijn bloeddruk is zoveel beter. Ik zat eerst altijd een beetje aan de hoge kant. Deze is nu gewoon netjes.’’

Mijn omgeving is ook positief. Mijn kinderen wijzen dan naar foto’s: ‘’mam hier was je toch nog wel anders’’. Ik zie dat zelf ook. Ik denk iedere keer weer: ‘’ja dat is inderdaad zo’’. Ook mijn man, Ludo, vindt het heel knap. Dus ze zijn trots. Mijn man heeft trouwens ook meegedaan uiteindelijk. Hij is 10 kilo verloren. Hij was in het begin heel sceptisch en dacht: ‘’wat is dit nu weer’’. Hij stond er wel achter, maar wilde eerst wel even zien of het ging werken. Uiteindelijk kwam het erop neer dat we allemaal meededen.’’

Ook de kinderen van Nathalie zijn positief.’’ Ze vinden het knap dat ik het doe. Soms eten ze mee of ze willen iets proeven. Mijn dochtertje wil nu, als we oosters eten, ook geen noedels meer, dan wil ze de bloemkoolrijst erbij eten. Dat is dan wel gezellig.

Op gewicht blijven
Bianca: ‘’Ik sta nu heel sterk in mijn schoenen als het aankomt op gezond eten. Het past namelijk gewoon bij mij.
Ik zoek ook wel naar goede producten. Ik bestel het brood bij jullie of ik kies een keer voor ander brood. Wat het namelijk ook makkelijker maakt is het brood. Ook de recepten zijn heel erg lekker. De combinaties zijn verrassend. Een favoriet van ons is de bietjes met peer, nootjes en fetakaas of de cherrytomaatjes taart.’’

‘’In het begin was ik heel streng. Ik nam dan mijn eigen bakjes mee naar bijvoorbeeld mijn moeder. We gingen ook wel eens uit eten hoor, maar ik liet wel echt dingen staan, zoals brood en patatjes. Ook koos ik bewust voor spa rood. Dit doe ik nu nog steeds wel. Nagerechten heb ik nooit zo moeilijk gevonden, dit nam ik voorheen ook al niet. Hartige gerechten heb ik altijd al lekkerder gevonden.’’

‘’Wat ik wel heel erg lekker vind is chocolade of M&M’s. Ik kan nu alleen veel beter balans houden. Wat ik nu ook beter kan is niet toegeven aan de gedachten: ‘’ah ik ben nu toch al veel afgevallen, dan kan een wijntje ook wel’’. Juist die balans is belangrijk. Een vriendin van mij zij namelijk laatst: ‘’je bent nu al zoveel afgevallen, dan kan een wijntje meer ook wel toch’’. Dan kan ik wel goed zeggen: ‘’nou ik moet juist blijven letten op de balans, anders gaat het zo weer mis’’.

‘’Ook ik heb het jaarprogramma besteld, vertelt Nathalie. Tot ik op gewicht ben, blijf ik het programma redelijk streng volgen. In het weekend laat ik af en toe de teugels vieren door bijvoorbeeld een wijntje te nemen. Volhouden lukt omdat de gerechten relatief makkelijk zijn en vooral erg lekker. Het is dus geen straf. Naast het feit dat ik 15 kilo ben verloren voelde ik me ook al heel snel veel fitter en gezonder. Dat is een goede reden om zo door te gaan. Je voelt je echt heel snel beter wanneer je minder suiker eet en je valt ervan af. Ook de recepten zijn lekker. De honing mosterd kip is echt heel lekker en ook favoriet bij mijn man.’’

‘Hartige gerechten heb ik altijd al lekkerder gevonden.’

‘’Mijn zusje is inmiddels ook met succes gestart en ik heb nog veel meer mensen in mijn omgeving aangestoken. Ik ken ook mensen die met het programma begonnen zijn, alleen vanwege het feit dat er makkelijke eenpersoons gerechten in staan, die erg gezond zijn. Ik vind dit een prima manier van leven. Als ik bij iemand op bezoek ga dan doe ik niet al te moeilijk. Ook als we uiteten gaan drink ik wel eens een wijntje of ik pik wat frietjes mee. Zo houd ik het goed vol.’’

‘’Met de kerst ben ik bijvoorbeeld 1 kilo aangekomen, onder andere door chocola. Omdat ik het daarna weer oppak komt het weer goed. Ook denk ik dat het belangrijk is dat je niet vasthoud aan de gedachten: ‘’ Nu ben ik toch al de mist in gegaan, nu mag ik alles’’. Het verschil is dat ik nu denk: ‘’ow dit was lekker, maar nu pak ik het weer op’’. Die balans is heel belangrijk.’’

‘’Bianca en ik zeggen wel eens voor de grap: ‘’we hadden ambassadeur moeten worden van de Foodsisters’’. We hebben al zoveel mensen enthousiast gemaakt. Mijn schoonzusje doet al mee, mijn zusje, de vriendin van de verjaardag, een oud-collega en ga zo maar door. Iedereen is om.’’


Nathalie: Kijk eens op de site van de foodsisters of lees de verhalen van mensen die het programma hebben gevolgd.

Bianca: Gewoon doen. Als je twijfelt, niet twijfelen maar doen.

(fotografie: Femke de Jong)

Meer informatie                   Naar de website

Pin It on Pinterest