Esther: Ik lust (bijna) alles…. En op de één of andere manier blijft er toch 2 kilo hangen na iedere zomervakantie en kerst (en zwangerschappen). Het is dan heel lastig om evn streng te zijn en die paar kilo er weer af te krijgen.

Toen ik in januari de weegschaal bijna 100 kg aan zag tikken was ik er klaar mee, nu moet ik er echt wat aan doen! Dacht ik.  Dus aan de slag met de Foodsisters. Ik hou van de duidelijke dagmenu’s dit mag je eten punt uit en het is genoeg!  Heerlijk de strenge en nuchtere toon van de Foodsisters in de vragenuurtjes. Geen excuses je doet het voor jezelf. Dit heeft mij erg gemotiveerd. Gewoon doen! Probeer het eens, het gaat je echt meevallen. Mijn resultaat? Bijna -10 kilo in 8 weken!

  1. Wat was de oorzaak van je overgewicht?

Genieten van het leven, druk sociaal leven met veel feestjes hapjes en drankjes. Thuis ook te veel eten en snoepen, (koekjes, toastjes, chipjes). Ik lust (bijna) alles….

Als kind ben ik nooit mager geweest, maar ook niet dik. Op mijn 17e woog ik 77 kg en ik zag er echt heel goed uit! op de een of andere manier weet ik dat nog heel goed ☺ ik heb gewoon altijd al zware botten gehad.Mijn eerste doel was 10 kg eraf (onder de 90 kg) en mijn 2e doel is naar de 85 kg.

 Had je al eerder een dieet gevolgd, zo ja welke?

Jazeker, en ook wel met succes. Zo’n 15 jaar geleden WeightWatchers gedaan en 11 kg afgevallen, 10 jaar geleden Sonja Bakker, ook toen een kilo of 8 afgevallen. 5 jaar geleden Weight Lost Challenge gedaan, vanuit Herbalife, en gebaseerd op minder koolhydraten en meer eiwitten. Daar heb ik echt qua eten en gezond eten wel wat van opgestoken. Ik heb nooit de Herbalife shakes of producten gebruikt enkel de proteine reep als tussendoortje.  In de eerste 10 weken 8 kg afgevallen en dat redelijk door kunnen zetten, uiteindelijk 14 kg afgevallen in 9 maanden (incl zomervakantie)

Ik vind het altijd lastig om vanuit mijzelf af te gaan vallen door minder te snoepen en minder te eten, dat werkt vaak niet goed bij mij, iets met discipline en ruggengraat ☺ ☺

Als ik er voor ga en die ‘knop’ eenmaal om is lukt het mij op zich wel. Toch is het zo dat er na iedere zomervakantie en kerst (en 2x zwangerschap) op de een of andere manier 2 kg blijft hangen. Tot nu toe is het mij niet gelukt dan even streng te zijn voor mezelf en die paar kilo er direct weer af te krijgen. Maar daar gaat nu verandering in komen! Naast het afvallen vind ik het gewoon belangrijk gezond te eten.

  1. Wanneer had je voor jezelf besloten om gezond te gaan eten en waarom heb je voor het kookboek van de Foodsisters gekozen om je hierbij te helpen?

Mijn zus is vorig jaar heel goed afgevallen via een diëtiste (ook koolhydraat armer eten) en ik was zo jaloers, ze ziet er super goed uit nu! En toen zag ik in januari de weegschaal bijna de 100 kg aantikken en toen was ik er klaar mee, nu moet ik er echt wat aan doen! dacht ik.  Ik was aan het googlen op weekmenu koolhydraatarm en kwam het proef weekmenu van Foodsisters tegen, die heb ik direct gedownload.  Na het lezen dacht ik oefff wat een gedoe en bijzondere recepten….. en toen zei ik tegen mezelf, pfff wat loop ik weer te zeuren en excuses te zoeken om het niet te doen. Hup ik moet het gewoon DOEN! Dus lijstje gemaakt en hup met een kar vol groen stond ik bij de kassa van de supermarkt. Na een paar dagen dacht ik direct, o dat valt best mee en wat is het lekker!! Daarna het 8 weken slank programma besteld en 1,5 week later met de 8 weken slank begonnen.

  1. Wat is je lievelingsrecept?

Ooo dat is lastig kiezen, euhm ik denk de courgette spaghetti met garnalen, echt super lekker! Of de hartige taart met tomaatjes. Chili con carne en Romige prei champignonschotel hebben mijn zoons en ik ook van gesmuld! De spinaziesalade met sinaasappel en kiwidressing als lunch vind ik ook om te smullen.

  1. Vond je de recepten uit het kookboek goed te combineren met je sociale leven?

Deels, in de eerste maanden van het jaar is het bij ons altijd wat rustiger, dus vaker in t weekend thuis om lekker en gezond te koken. Uit eten gaan is geen probleem, gewoon het brood en de frietjes laten staan en extra sla bestellen, dat lukt mij prima. Als we iets makkelijks eten/bestellen, dan vind ik het wel echt lastig, toen heb ik kipshoarma gekozen en geen patatjes erbij gegeten.  Ik heb de eerste paar weken wel de wijntjes laten staan, maar daarna toch weer wat vaker wijntje genomen.

Ik heb wel iedere avond apart gekookt, man en kids zijn meer van de aard-groente-vlees (vooral vlees). Mijn man vind de combinatie hartig met zoet niet lekker (bv bij de zoete schotel of prei banaan ovenschotel). Samen boodschappenlijstje maken en bij iedere dag kijken, lust je dit, eten jullie met mij mee? Vaak dus niet helaas. We keken vaak naar de groente die ik at, die aten hun dan ook met aard en vlees, ik zoete schotel en man en kids rode bietjes. Inmiddels kijkt onze oudste zoon iedere keer vol verlangen naar mijn bord, mmm mama wat eet jij? Dus vanaf nu mag hij vaker met mij mee eten!

 

  1. Vond je de weekmenu’s uit het boek goed vol te houden, hoe heb je het ervaren?

Ik houd van de duidelijke dagmenu’s, dit mag je eten punt uit. En het is echt genoeg! Ik ben best een grote eter, maar zit vaak echt vol na het diner. Zeker met het protein brood erbij, dat is voedzaam en lekker.

In de ochtend snoepgroente als tussendoortje kan ik niet aan wennen, vaak nam ik dan het fruit van het ontbijt tussendoor, of niets, dat ging ook prima.

Wat mij tussendoor ook erg motiveerde waren de filmpjes en mails die bij het programma horen. Heerlijk, jullie strenge nuchtere toon, geen excuses je doet het voor jezelf dus je hebt ook alleen jezelf ermee als je het niet doet. En ook de info die jullie geven over voeding en suiker, ik kijk nu veel vaker naar de etiketten.

 Veel mensen vallen na verloop van tijd weer in hun oude gewoonten van gemak en toch iets lekkers bij de thee. Hoe lukt het jou dan toch gezond te eten langdurig vol te houden?

Je merkt dat je na een week of 8 wel even toe bent aan een cheat moment of cheat dagje. Dat heb ik ook gedaan, met koningsdag een heerlijke oranje tompouce (echt van genoten) en de mei vakantie daarna ook iets minder streng geweest. Gevolg, 1,5 kg erbij maar na 1 week weer de dagmenu’s volgen was dat er alweer af! Ik merkte wel dat ik weer even streng moest letten op de suikers, daar raak je toch weer snel aan gewend! Best bizar eigenlijk. Na de eerste 3 weken van het programma, had ik echt minder trek in zoetigheid en minder behoefte aan snaaien. Dat moet je na een vakantie dan weer even goed oppakken voor jezelf.

Wat mij ook helpt met het volhouden, is lekker met eten bezig zijn, de ontbijtkoek bakken of een ander lekker gerecht maken. In de avond een paprika schoonsnijden en wat komkommers erbij, je bent dan even bezig met gezonde variant voorbereiden en het voelt dan extra goed. (de schaal met chipjes die je voor manlief al direct op tafel had gezet is al half leeg als jij met je paprika’s en schaaltje ongezouten nootjes erbij komt zitten ☺ ☺ ☺

  1. Hoe blijf je op gewicht?

Eigenlijk wil ik nog 3 a 4 kg afvallen, maar op dit moment blijf ik redelijk op gewicht, door in het weekend een paar wijntjes of koekje te nemen. Die laatste paar kilo’s gaan er nog wel af, even een week of 4 + weekenden streng doen.

Door de weeks houd ik me redelijk aan het programma, soms wissel ik wat omdat dat beter uit komt.  Ik merk wel dat ik minder pakken koekjes koop dan voorheen, blijkbaar zat ik toch heel regelmatig met mijn hand in de koekjes trommel…. Dat doe ik nu echt niet meer. Ook op een door de weekse avond grijp ik niet meer naar een toastje met filet american of philadelphia.

  1. Wat is je guilty pleasure en hoe kun je alle verleidingen van lekker eten weerstaan?

Wit bolletje aardbeien heb ik laatst echt van genoten, heerlijk buiten in de zon opgegeten, mjummmmiiie! Of een keer in het weekend een stroopwafel  of appelkoek bij de koffie.

  1. Tot slot, heb je nog advies, opmerkingen of een tip voor mensen die erover denken om minder suikers te gaan eten?

Gewoon doen! Probeer het eens, het gaat je echt meevallen. Ik heb me verbaasd over het aantal producten waar te veel suikers in zitten, de alternatieven van Foodsisters zijn echt veel lekkerder en gezonder!

 

Meer informatie                   Naar de website

Pin It on Pinterest