Wie eet er tegenwoordig geen avocado? Wat eerst een trend was, is nu een gewoonte geworden. Het is een heerlijke vrucht, lekker op een cracker, door een salade of in combinatie met een gekookt eitje. In deze blog zetten we de gezondheidsvoordelen op een rijtje en nemen we het aantal calorieën in een avocado onder de loep.

Inhoudsopgave

Mag je avocado eten tijdens het afvallen?
Voedingswaarde per 1 stuk avocado
Avocado bevat net zoveel calorieën als een magnum of zakje chips
Hoe veel avocado’s mag je per dag als je wilt afvallen?
Waarom moet je avocado eten?
Wat kan ik thuis maken met avocado?

Mag je avocado eten tijdens het afvallen

De avocado is een van oorsprong Mexicaanse vrucht die vezelrijk is, maar ook veel goede vetten bevat. Door dit hoge vetgehalte bevat één medium avocado ongeveer 250 calorieën. Veel mensen weten niet dat je een avocado gewoon mag eten tijdens het afvallen.

Voedingswaarde per 1 stuk avocado (180 g):

Energie Koolhydraten Eiwitten Vetten Verzadigd vet Vezels
358 kcal 3,2 g 3,4 g 35,1 g 4 g 7,7 g

 

Avocado bevat net zoveel calorieën als een magnum of zakje chips

Huh? Bevat een avocado net zoveel calorieën als een zakje chips of een magnum? Dit kan misschien wel schrikken zijn, maar de ene calorie is de andere niet. Opvallend is wel dat wanneer je naar de hoeveelheid koolhydraten kijkt, de avocado met 3,2 gram koolhydraten per avocado wel het best scoort. En de vetten uit chips en magnum zijn natuurlijk veel slechter dan de gezonde onbewerkte vetten uit een avocado, maar dat hoeven we je natuurlijk niet meer uit te leggen. 

Voedingswaarde per 1 zakje Bugles chips (35 g)

Energie Koolhydraten Eiwitten Vetten Verzadigd vet Vezels
358 kcal 19,2 g 2,2 g 11,2 g 0,9 g 0,6 g

 

Voedingswaarde per 1 magnum (85 g)

Energie Koolhydraten Eiwitten Vetten Verzadigd vet Vezels
358 kcal 24,6 g 3 g 16,2 g 9,9 g 1,3 g

 

Hoeveel avocado’s mag je per dag als je wilt afvallen?

Mag ik dan überhaupt een avocado eten, kan ik niet beter een zakje chips nemen? Nee. Avocado’s geven je langer een vol gevoel, in vergelijking met een zakje chips of een magnum. Van een zakje chips of een magnum wil je blijven eten.

Het is voldoende om een halve avocado per dag te eten. Het is niet erg wanneer je op een dag meer dan een halve avocado eet. Als je standaard elke dag een hele avocado eet, zou dit wel gewichtstoename veroorzaken. Belangrijk is wel wanneer je een halve avocado op een dag eet, je wel rekening houdt met de rest van je vetinname. Wanneer je bijvoorbeeld te veel producten met een hoog vetgehalte zoals (volvette) kaas, noten en vet vlees eet, kan dat gevolgen hebben voor je gewicht. Het is wel bewezen dat mensen die een dieet volgden, waar veel avocado in voorkwam, meer afvielen dan mensen die dit niet deden.

Waarom moet je avocado eten?

Zoals hierboven vermeld is de avocado rijk aan goede vetten: de onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het ‘slechte’ cholesterol. Door de grote hoeveelheid aan vetten zit je na een maaltijd met avocado langer vol, wat de eetlust vermindert. Ook is uit onderzoeken gebleken dat avocado’s de kans op kanker kunnen verlagen. Naast de goede vetzuren zitten er veel vezels in avocado’s. Dit zorgt ervoor dat je minder snel kans hebt op overeten

Een maaltijd met veel koolhydraten zorgt ervoor dat het lichaam snel in energie wordt voorzien, waardoor er later in de dag een grote dip komt. Avocado’s hebben een bloedsuiker regulerende werking, door de goede vetten die er inzitten. Dit zorgt ervoor dat je minder last hebt van een dip. Ook is gebleken uit onderzoeken dat avocado’s een positieve werking hebben bij een depressie. Dit komt omdat er foliumzuur zit in avocado’s, wat de aanmaak van gelukshormonen zoals serotonine stimuleert. Deze hormonen staan in verband met de kwaliteit van je nachtrust, eetlust en energiebalans

Naast de lichamelijke voordelen heeft het ook beauty voordelen, omdat het je huid verbetert. Dit komt door de grote hoeveelheid vitamine E en C die in de avocado zitten, waardoor je huid goed gevoed wordt

Ben je enthousiast geworden over de werkzame kracht van de avocado? Ga dan snel naar de Avocado Show, dit is een restaurant dat alle soorten maaltijden maakt met avocado. Van pannenkoeken, taartjes, lunchgerechten en smoothies: alles is gemaakt met avocado.

Wat kan ik thuis maken met avocado

  1. Avocadosoep: verwerk de avocado in een rijk gevulde groene soep.
  2. Guacamole: lekker bij een bakje tortillachips, op protein brood, tortilla of als een tosti.
  3. Salade: een echte smaakmaker voor een salade, lekker met een frisse fruitsoort (mango, ananas).
  4. Smoothie: verwerk de vrucht in een smoothie met banaan en sinaasappel voor een romige drankje.
  5. Chocolademousse: gebruik de avocado als basis voor jouw chocolade mouse.

We hebben nog een paar lekkere recepten met avocado voor je klaarstaan:

https://www.foodsisters.nl/4-x-heerlijk-gevulde-avocados/

Foto avocado met toast: Mariana Medvedeva

Meer informatie                   Naar de website

Pin It on Pinterest