START MET VET VERBRANDEN
In Nederland vinden wij een dag vol koolhydraten normaal eten. Als je een salade eet bij de lunch krijg je al snel de opmerking of je aan de lijn bent. Een dag leven op crackers, brood, muesli repen, pasta en wraps zijn we als gewone voeding gaan zien. Dit is echter wel een oorzaak dat veel vrouwen eigenlijk helemaal niet zoveel eten, maar het niet lukt om af te vallen. Ze zijn suikerverbranders.

Zo merk je of je een suiker- of vetverbrander bent

Ben jij iemand die zonder ontbijt al prima tot de lunch kan wachten met eten? En kan je prima zonder tussendoortjes? Dan ben jij waarschijnlijk een vetverbrander. Ben jij iemand die altijd koekjes of reepjes in z’n tas heeft ‘voor het geval dat’ en eet je de hele dag door kleine hapjes omdat je anders hongerig en moe wordt? Dan ben jij waarschijnlijk een suikerverbrander. Je bent gewend veel energie uit je voeding te halen gedurende veel eetmomenten op een dag. Voor de suikerverbranders onder ons zal het een extra grote stap zijn om te gaan vasten. Het kan ook best zijn dat je echt even flink weerstand voelt of moet afkicken. Je lichaam schreeuwt om eten, omdat het niet gewend is even zonder te zitten. En het nog niet zo makkelijk overschakelt op zijn vetverbranding. Hoe meer je lichaam weer went aan af en toe een periode zonder eten, des te sneller zal je uiteindelijk op je vetverbranding overschakelen. Je zult merken dat je energie dan veel beter en gelijkmatiger over de dag verdeeld is. Dus minder pieken in je bloedsuiker spiegel.

Dit is hoe je kunt omschakelen naar vetverbranding:

Ga vasten:
Je gaat je lichaam tijdens de vasten-fase in een staat van vetverbranding brengen. Dit noemen ze ook wel ketose.  Dit doe je door rekening te houden met het tijdstip waarop je je maaltijden eet. Door een vasten-fase in je dag in te lassen geef je je lichaam de tijd om het lichaamsvet als brandstof te gebruiken.

Eet niet teveel
Wil je afvallen dan moet je zorgen voor een negatieve energiebalans. Je verbruikt meer energie dan je eet. Zo zorg je ervoor dat je kilo’s verliest. Zolang je je lichaam meer voeding geeft dan het als brandstof nodig heeft zal je niet afvallen.

Houd rekening met de hoeveelheid suiker en koolhydraten die je eet.
Stel je eet volgens het eetpatroon van de ‘gemiddelde’ Nederlander. Veel koolhydraten, vet en iets te weinig eiwit. Je geeft je lichaam de hele dag door kleine beetjes koolhydraten. Snelle en iets langzamere koolhydraten. (ook wel simpele en complexe koolhydraten genoemd) Je lichaam heeft de keuze qua energiebron: simpele koolhydraten, complexe koolhydraten of vet. Als jij het simpele koolhydraten geeft (cake, cruesli, muesli reep, snoepjes, koekjes) zal het altijd deze suikerrijke producten als gemakkelijke brandstof gebruiken.

Je vet is moeilijker om te zetten in energie. Dus als je het lichaam de keuze geeft, kiest het altijd voor koolhydraten. Na de simpele koolhydraten, zal het vervolgens kiezen voor de complexere koolhydraten. Hier moet het lichaam nog steeds minder hard voor werken dan voor het omzetten van vet in energie. Zolang je dus boterhammen of (volkoren)pasta blijft eten hoeft het lichaam nog steeds niet jouw eigen vet te verbranden.

DIT is het geheim:
Wat gebeurd er nu als je het lichaam geen koolhydraten geeft? Juist het lichaam heeft geen keuze meer en moet nu wel het lichaamsvet als brandstof gaan gebruiken. Hoewel je lichaam aan deze methode even moet wennen als het altijd gewend is geweest in de ‘suiker modus’ te staan. Zal je al snel merken dat je prima kunt functioneren in je vetverbranding. Je kan de vetverbranding nog extra stimuleren door een periode op de dag te vasten.

Wil je eens een aantal weken aan de slag met koolhydraatarm eten en vasten? Bekijk dan hier ons nieuwe kookboek: Afvallen met intermittent fasting

Pin It on Pinterest